Artikler og fagtekster
TallforståelseMed utgangspunkt i Trådmodellen som beskriver matematisk kompetanse, gir artikkelen Last ned artikkel skrevet av Anita Valenta, Matematikksenteret. Last ned kort oversikt på Trådmodellen knyttet til tallforståelse. Barns strategier i arbeid med tallBarns utvikler strategier for å løse matematiske problem i sin hverdag. Disse uformelle kunnskapen danner grunnlaget for barnas videre utvikling av forståelse i matematikk. Artikkelen gir eksempler på hvordan ulike strategier kan brukes både i addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon. Last ned artikkel skrevet av Olaug Ellen Lona Svingen, Matematikksenteret. Argumentasjon og regnestrategierResonnering og argumentasjon er selve kjernen i alt matematisk arbeid. Det ligger i matematikkens natur at en alltid skal kunne argumentere for sin fremgangsmåte. Et slikt argument skal være slik at det ikke gir rom for tvil om at strategien fører frem, og at den gir en riktig konklusjon. Argumentasjon er også svært viktig for elevers læring og utvikling av forståelse i matematikk. I artikkelen drøfter forfatterne hva matematisk argumentasjon knyttet til arbeid med regnestrategier på barnetrinnet kan være, og hvordan læreren kan legge til rette til elevers arbeid med argumentasjon. Last ned artikkel skrevet av Ole Enge, HiST og Anita Valenta, Matematikksenteret og publisert i Tangenten 4/2011. Sentrale kjennetegn på god læring og
|