Matematiske samtaler med barn

Matematiske samtaler i barnehagen er helt sentralt for å fremme barnas språklige og matematiske utvikling. Ved å følge dette opplegget kan du få flere samtaler med høy kvalitet.

Her kan du reflektere over hva som kjennetegner et godt miljø for utforskende og fleksible matematiske samtaler i barnehagen, og du kan prøve ut varierte spørsmål og kommentarer som fremmer matematisk tenkning. Målet er ikke å øke mengden av samtaler, men å øke mengden av samtaler med høy kvalitet. Det anbefales at dere arbeider med pakken parvis eller i en kollegagruppe, men den kan også brukes individuelt.

Individuelt arbeid

Matematiske samtaler med barn

  • Les dokumentet Matematiske samtaler i barnehagen
  • Marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller interessante.
  • I artikkelen presenteres det mange eksempler på spørsmål og kommentarer som kan brukes i barnehagesammenheng. Noter ned noen av spørsmålene som du ønsker å prøve ut.

Gruppearbeid I

  • Drøft momenter dere har markert mens dere leste artikkelen «Matematiske samtaler i barnehagen». Løft frem spørsmålene dere ønsker å prøve ut og diskuter i hvilke sammenhenger i barnehagen de kan brukes.
  • Dere skal parvis planlegge en matematisk aktivitet i barnehagen. Tema for samtalen kan være knyttet til hva som helst innenfor fagområdet. Velg dere 2-5 spørsmål som skal utprøves i økten med barna, og tenk gjennom hvilken respons dere tror barna kommer til å gi. Det er umulig å planlegge alle spørsmål som skal stilles da de i stor grad bestemmes ut fra barnas bidrag og respons. Likevel er det verdifullt å planlegge noen spørsmål som dere vil ha ekstra fokus på.

Tenk spesielt gjennom:  

  • Hvordan kan dere bruke de ulike spørsmålene for å fremme barnas resonnement?
  • Hvordan kan dere få barna til å bidra i samtalen både verbalt og non-verbalt?
  • Hvordan kan dere få barna delaktige i hverandres tenkning?

 

Utprøving med barna

  • Velg hvem av dere som gjennomfører samtalen. Den andre i paret støtter, veileder, kommenterer og bidrar fra sidelinjen. Det er fint hvis dere underveis i aktiviteten tar en eller flere "time-out" for å diskutere/reflektere sammen omkring det som skjer der og da. Refleksjonen omkring aktiviteten og spørsmålene finner dermed sted direkte i situasjonen. Skriv gjerne ned momenter, kommentarer, observasjoner som dere ønsker å snakke mer om i etterkant av aktiviteten.
  • Prøv gjerne samme aktivitet flere ganger. Varier hvordan spørsmålene stilles, hvilke ord det fokuseres på, hvordan rekvisitter/utstyr blir benyttet osv. Lek dere med ulike måter å samtale på og legg merke til hvordan samspillet med barna endrer seg. 

 

Gruppearbeid II

  • Nå skal dere diskutere utprøvingen med utgangspunkt i det som var planlagt og erfaringer fra gjennomføringen. I hvilken grad klare dere å lede barnas oppmerksomhet mot matematikken som ble utforsket? I hvor stor grad spilte dere videre på barnas innspill? Hvordan endret samtalen seg når dere stilte andre typer spørsmål eller endret egne handlinger?

Tenk spesielt gjennom:

  • Hva vil dere ta med dere til andre situasjoner i barnehagen?
  • Hva var utfordrende for dere?
  • Hva var utfordrende for barna?
  • Hvilken matematikk fikk barna erfaringer med i aktiviteten?
  • Hvilke erfaringer knyttet til matematikklæring generelt vil dere ta med dere videre?

 

Hvis dere ønsker å lese mer knyttet til Matematiske samtaler anbefaler vi artikkelen Samtaletrekk - redskap i matematiske diskusjoner av Kjersti Wæge.