Stryk ut tall! - til læreren

Elevene kan få spille spillet flere ganger for å kjenne litt på det. Deretter oppfordres de til å reflektere over og notere mulige strategier som kan brukes for å vinne spillet.

Spillerne kan samarbeide for å finne mulige strategier, og disse strategiene fra forskjellige par kan deretter diskuteres i plenum i klassen.

Kopieringsoriginal med ark med tallinjer finnes her.

Vi ser her at elevene får øve på helt enkle addisjons- og subtraksjonstykker som de velger selv i stedet for at de blir listet på et oppgaveark. Elevene kan begynne med enkle tall (lav inngangsterskel) og dermed oppleve en mestring som gir dem motivasjon til å spille videre.

Oppgaven oppfordrer samtidig til kreativitet og refleksjon rundt bruk av strategier, og har stor takhøyde for sofistikert matematisk tenking!

Gode veiledningsspørsmål kan være

  • Har du funnet en måte å slå motspilleren din på?
  • Kan du stryke ut alle tallene i ett spill? Forklar hvorfor eller hvorfor ikke!
  • Hva er det største antall tall dere kan stryke ut?

Den kan lett utvides ved å lage nye regler, se om det går an å inkludere andre regnearter osv.