Multiplisere og dividere! - til læreren

Dette er et spill for to spillere. Dere trenger et hundrekart, kopieringsoriginal til hundrekart finnes her. Det finnes også et interaktivt spillebrett her: https://nrich.maths.org/factmult/.

Dette spillet kan erstatte standard regneøvinger i multiplikasjon og divisjon. For å spille strategisk må elevene tenke på hvilke faktorer et tall har, hvilke tall som er primtall og hvilke som er kvadrattall.

Læreren kan introdusere spillet og si at den første spilleren må velge et tall som er mindre enn 50. Vent til elevene oppdager at spillet kan vinnes etter at bare tre tall er krysset ut hvis man kan starte hvor som helst på brettet. Etter flere spill kan det være greit å innføre regelen om at første tall skal være mindre enn 50.

Oppmuntre elevene til å tenke ut flere mulige tall å krysse ut slik at de kan prøve å velge det som er mest hensiktsmessig for å vinne. Gode spørsmål å stille elevene er

  • Har du noen vinnerstrategier?
  • Er det noen tall du må unngå å velge? Hvorfor?

Spillet kan også fungere som et samarbeidsspill der man prøver å finne minste og største antall tall som kan krysses ut.