Modul 1 - Oppfølging av screening

Målet med denne modulen er å kunne bruke resultatene av en screening og tilhørende veiledningsmateriell til å planlegge og legge til rette undervisning.

Modulen tar utgangspunkt i kartleggingsmateriellet Alle Teller!. Lærerveiledningen (utdraget fra håndboka) gir innsikt i bakgrunnen for elevers misforståelser og misoppfatninger, og gir anbefalinger til videre arbeid. Dere skal studere elevresultatene i en case, og planlegge og gjennomføre en aktivitet som utfordrer eventuelle misoppfatninger og bidrar til begrepsforståelse.

Oversikt

Tidsbruk hele modulen: 180 minutter + utprøving med elever

Ressurser

Forberedelse for alle deltakerne 

  • Les målet for modulen nøye.
  • Gjør A – Forarbeid individuelt før dere begynner med B – Samarbeid.

Forberedelse for den som leder modulen 

  • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og 
    D – Erfaringsdeling
  • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de begynner med B – Samarbeid.
  • Kopier til deltakerne til B – Samarbeid
    • Kopioriginal Størst sum – minst differanse
    • Beskrivelse av Størst sum minst differanse [pdf]

Anbefalinger til videre arbeid

Pakke 3 Oppfølging – Modul 2 Elevenes tenkning gjennom samtale. Dersom dere ønsker å arbeide grundigere med hvilke typiske misoppfatninger elever kan være i anbefales.
Pakke 2 Vurdering – Modul 4 Misoppfatninger

A – Forarbeid

30 minutter

Individuelt

Les utdragene Introduksjon til bruk av Alle Teller! og Lærerveiledning i undervisning om posisjonssystemet, og marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller utfordrende. 

  • Beskriv med egne ord hva du legger i begrepet posisjonssystem.
  • Gi eksempler på misoppfatninger knyttet til posisjonssystemet.

Ta utgangspunkt i din egen praksis, og gi eksempler på en misoppfatning du har registret hos en eller flere elever.

Ta notatene med til B – Samarbeid.

B – Samarbeid

100 minutter

Grupper og plenum

Oppsummering knyttet til A – Forarbeid (30 minutter)

Individuelt (5 minutter)

Les gjennom notatene dine, og gjør deg klar til drøfting i grupper.

Grupper (15 minutter)

Bruk notatene fra forarbeidet, og diskuter i grupper på tre–fire personer.

  • Hva legger dere i begrepet posisjonssystem?
  • Hvilke konkrete misoppfatninger knyttet til posisjonssystemet mener dere er vanligst?

Gruppene blir enige om et par momenter de vil dele i plenum.

Plenum (10 minutter)

Gruppene presenterer momenter fra drøftingene.

Analysere elevresultater (20 minutter)

Arbeid i grupper og studer oppgavene og tabellene i Posisjonssystemet – en case fra 6. trinn.

Diskuter følgende

Hva er det oppgavene tester?
Hva sier resultatene om klassens styrker og svakheter knyttet til posisjonssystemet?
Velg en eller flere elever som ser ut til å ha problem med å forstå posisjonssystemet.

  • Hva ser det ut til at disse elevene behersker (styrker)?
  • Hva ser ut til å være problematisk (svakheter)?

Dersom dere har gjennomført kartleggingstesten Nivå 6 – parallelltest med deres egne elever, kan dere bruke de resultatene i arbeidet med spørsmål 2 og 3. (Pakke Vurdering, Modul 1 Screening).

Arbeid med en aktivitet (20 minutter)

Individuelt (10 minutter)

Gjør aktiviteten Størst sum – minst differanse.
Tenk gjennom hvilke strategier du bruker underveis i arbeidet med aktiviteten.

Grupper (10 minutter)

Gå sammen i grupper, og drøft hvordan aktiviteten kan være et utgangspunkt for å diskutere sentrale egenskaper ved posisjonssystemet med elevene.

Planlegge undervisning (30 minutter)

Gruppene planlegger aktiviteten Størst sum – minst differanse til bruk med egne elever.
Målet for aktiviteten er at elevene skal forstå at verdien av et tall blir bestemt av plasseringen til sifrene. Beskrivelse av Størst sum – minst differanse kan være til hjelp i planleggingen.

Utstyr til elevene: kortstokker og kopioriginalen Størst sum – minst differanse.

Tenk gjennom hvordan dere vil dokumentere elevenes resonnement og argumentasjon.

C – Utprøving

45 minutter
Gjennomfør aktiviteten slik gruppen har planlagt den.

Under gjennomføringen skal dere reflektere over

  • hvordan elevene løser utfordringen med å få størst mulig sum eller minst mulig differanse
  • hvordan elevene uttrykker sine tanker og resonnement
  • hvilke misoppfatninger som kommer til syne
  • hvordan elevenes resonnement kan knyttes til forståelsen av posisjonssystemet

Ta med notatene og dokumentasjon på elevarbeidene til D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid

 

50 minutter

Grupper og plenum

Erfaringdeling fra utprøving (20 minutter)

Gå sammen i grupper og del erfaringer fra utprøvingene.

  • Gikk opplegget som planlagt? Hva kan eventuelle avvik skyldes?
  • Hvordan løste elevene utfordringen med å få størst mulig sum eller minst mulig differanse?
  • Hvordan fikk du fram elevenes forslag, forklaringer og tenkemåter? Gi konkrete eksempler.
  • Hvilke misoppfatninger kom til syne?

Forståelse av posisjonssystemet (10 minutter)

Diskuter videre i gruppene

  • Hvordan kan aktiviteten si noe om elevenes forståelse av posisjonssystemet?
  • Hvilke elever ser ut til å ha utfordringer med å forstå posisjonssystemet?
    • Hva hadde elevene utfordringer med?
    • Hvordan kom de videre?
  • Hvordan stemmer den enkelte elevens strategier og argumentasjon med det dere ellers vet om eleven?

Konsekvenser for oppfølging av resultater (20 minutter)

Diskuter i plenum

  • Hvilke konsekvenser vil arbeidet med denne modulen få i forbindelse med

    • oppfølging av ulike tester
    • elevintervju
    • planlegging av undervisning
    • justering og endring av tilnærmingen til emnet (posisjonssystemet)
  • Hvordan kan erfaringene fra modulen brukes i samarbeid med PPT?

Velg en i kollegiet som noterer stikkord om felles praksis. Bli enige om hva dere vil gjøre videre.

Neste modul

Anbefalinger under Oversikt.