Modul 2 - Elevens tenking gjennom samtale

Målet med modulen er å kunne se verdien av matematiske samtaler og få erfaring med bruk av samtaletrekk for å lede matematiske samtaler med god kvalitet.

For at alle elever skal ha utbytte av matematikkundervisningen, må læreren legge til rette for at elevene får mulighet til å tenke, drøfte og resonnere omkring matematiske begreper, problemer og løsningsstrategier. Det gjelder ikke minst for elever som presterer lavt i matematikk. Gjennom matematiske samtaler blir læreren kjent med elevenes tenkning. Hensikten er å gjennomføre faglige samtaler med høy kvalitet der alle elevene deltar med egne tanker, idéer og resonnement.

Oversikt

Tidsbruk hele modulen: 165 minutter + utprøving med elever

Ressurser:

Forberedelse for alle deltakere

  • Les målet for modulen nøye, og se gjennom hele modulen (A–D)
  • Gjør A – Forarbeid individuelt før dere starter med B – Samarbeid

Forberedelse for den som leder modulen

  • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
  • Se gjennom PowerPoint-presentasjonen.
  • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
  • Kopier Bruk av samtaletrekk i «Hvilket tall skal ut?». Transkripsjon. til B – Samarbeid.
  • Kopier "Hva skal ut?" og "Hva skal ut?". Kommentarer til aktivitetene til B – Samarbeid.

Forslag til videre lesning

I artikkelen «Fluency without fear» av Jo Boaler, oversatt til norsk og publisert i Tangenten 1/2016, tydeliggjør Boaler at langsomme tenkere ikke er synonymt med svake tenkere, men at noen elever som trenger god tid, ofte tenker dypere og mer detaljert og ser viktige sammenhenger.

Heftet «Læringspartner – underveisvurdering i praksis» av Hilde Ødegaard Olsen og Marita Aasland (Pedlex) gir kortfattet og praktisk hjelp i arbeidet med å bedre læringsutbyttet for alle elevene i klasserommet.

B - Samarbeid

90 minutter
Grupper og plenum

Oppsummering knyttet til A – Forarbeid (30 minutter)

Gå sammen i grupper på tre–fire personer.

Bruk notatene fra forarbeidet, og diskuter momentene i lys av filmen.

Gruppene velger et par momenter dere vil løfte fram i plenum.

Planlegg aktivitet (30 minutter)

Les Bruk av samtaletrekk. «Hvilket tall skal ut?», og noter i høyre kolonne hvilke samtaletrekk læreren bruker.

Diskuter i gruppene:

  • Hvilke grep bruker læreren for å rette elevenes oppmerksomhet mot medelevers innspill?
  • På hvilke måter kan slike grep ha spesiell betydning for elever som presterer lavt?

Velg en av oppgavene i "Hva skal ut?" [pdf] og planlegg aktiviteten med utgangspunkt i Undervisningsnotat «Hva skal ut?», og "Hva skal ut?". Kommentar til aktivitetene og Bruk av samtaletrekk.

Øving (30 minutter)

Gjennomfør den planlagte aktiviteten som et rollespill der en av deltakerne er «lærer». De øvrige deltakerne er «elever» i rollespillet. Fokuset for «læreren» er å ta i bruk og gjøre erfaringer med samtaletrekk. 

 Hvis det oppstår en situasjon under øvingen hvor "læreren" er usikker på hvilket veivalg man bør ta, er det helt fint å stoppe opp, reise problemstillingen og drøfte dette med kollegene.

I lys av rollespillet, diskuter erfaringene med bruk av samtaletrekk med henblikk på elever som presterer lavt sin

  • resonnering
  • deltakelse og engasjement

Gjør eventuelle endringer før utprøving med egne elever.

C - Utprøving

Deler av ei undervisningsøkt

Gjennomfør den planlagte aktiviteten med egne elever slik gruppa planla den. Det er fint hvis en kollega kan observere gjennomføringen og ta notater underveis.

Under gjennomføringen skal dere reflektere over

  • Hvordan påvirket din bruk av samtaletrekk elever som presterer lavt sin deltakelse i samtalen?
  • Hva fikk du vite om elevene som presterer lavt sin tenkning?

D - Etterarbeid

45 minutter
Grupper og plenum

Erfaringsdeling fra utprøving (30 minutter)

Grupper: 10 minutter

Del erfaringene fra utprøvingene knyttet til refleksjonsspørsmålene i C – Utprøving.

  • Hvordan påvirket din bruk av samtaletrekk elever som prestere lavt sin deltakelse i samtalen?
  • Hva fikk du vite om elevene som presterer lavt sin tenkning? Hver gruppe velger et par momenter som de legger fram i plenum.

Plenum: 20 minutter
Del momenter fra gruppediskusjon.

Diskusjonspørsmål

  • Hvilken betydning har bruk av samtaletrekk for å inkludere elever som presterer lavt i klassediskusjonen?
  • Hva får dere vite om elevenes tenkning gjennom bruk av samtaletrekk, og hvorfor kan dette være viktig?

Konsekvenser for matematikkundervisningen (15 minutter)

Diskuter spørsmålene i kollegiet, og bli enige om en felles praksis for din skole

  • Hvordan vil dere bruke samtaletrekk i det videre arbeidet i skolen?
  • Hva kan dere konkret gjøre i det daglige arbeidet for å støtte hverandre?