Tilpasset opplæring i matematikk gjennom samarbeid mellom spesialpedagog og lærer
Anita Movik Simensen
Denne parallellen er ment som en introduksjon til internasjonale publikasjoner om matematikkvansker og vil ta utgangspunkt i internasjonal forskning knyttet til slikt samarbeid. Som en forberedelse til samlingen er det viktig at deltakerne har lest artikkelen:
Garderen, D. V., Scheuermann, A., Jackson, C., & Hampton, D. (2009). Supporting the collaboration of special educators and general educators to teach students who struggle with mathematics: An overview of the research. Psychology in the Schools, 46(1), 56-78.
Fokuser først og fremst på abstraktet, innledningen, tabellene og diskusjonsdelen når du leser artikkelen.
Parallellen vil inneholde:
- Introduksjon til artikkelen
- Oppklarende spørsmål til artikkelen – stilt til lederen av parallellen eller deltagere
- Diskusjon rundt temaer artikkelen tar opp
- sammenhengen mellom spesialpedagogikk og matematikkdidaktikk: det påstås at spesialpedagogen ofte mangler matematikkdidaktisk kompetanse mens læreren mangler kompetanse i å tilrettelegge for elever som strever med matematikk.
- ulike læringssyn: i artikkelen belyses læringssynets innflytelse på forskningens design og funn. Ønsker vi hovedfokus på i) prosedyrer og automatisering, ii) forståelse og dybdelæring, eller iii) begge deler. Hvilke metoder har vi for å få innsikt i elevers matematiskekompetanse i lys av disse fokusene?
- tolærersystem: artikkelen peker på at ingen av de inkluderte studiene tar utgangspunkt i tolærersystem. Hvordan kan det legges til rette for best mulig rammer for samarbeid mellom spesialpedagogen og læreren?
Når du leser artikkelen:
- les gjerne flere ganger
- noter eventuelle spørsmål du har underveis
- noter poeng du opplever som viktig
ikke les alt i detalj, men fokuser spesielt på abstrakt, introduksjon, tabeller og diskusjon
God lesing og velkommen!