Fantasidyr

Fantasidyr

Bruk av naturmaterialer for å inspirere barna til matematisk tenkning omkring størrelser og antall.

Hensikt

I denne aktiviteten skal barna erfare størrelser med kropp og sanser gjennom lekende og undersøkende arbeid med naturmaterialer. I samspill med andre barn og voksne skal barna oppdage og undre seg over matematiske sammenhenger ved å være kreative og skapende. Barna skal lage fantasidyr som stimulerer til samtale omkring matematiske begreper.

Du trenger

Pinner, steiner, blader, tang eller andre tilgjengelige naturmaterialer

Beskrivelse av opplegg

Aktiviteten starter med at dere sammen finner steiner, tang, skjell, pinner og annet naturmateriale dere lett får tak i. Samle materialet i en haug foran dere. Oppmuntre barna til å sette ord på de ulike materialene og egenskapene deres. Snakk om at noen pinner er lange og andre korte, at noen steiner er runde og andre flate, at noen skjell er store og andre små.

Barna skal nå lage fantasidyr av naturmaterialene som dere har funnet frem. Barna kan gjerne lage fantasidyr sammen i mindre grupper. Kanskje dere kan lage et langt slangelignende dyr som bukter seg i gresset, eller en bred edderkopplignende skapning med ti korte bein og lange følehorn, eller en liten tusseluss med ett øye festet på hver av de tre føttene sine? La kreativiteten blomstre og la samspillet med barna preges av barnas medvirkning, deres frihet til egen tenkning og alles kreative krumspring.

Kategori: Hensikt: Spørsmål / kommentar:
Beskrive

Bidrar til at barn utforsker og oppdager egenskapene
til de ulike materialene og dyrene. De må sette ord
på likheter og ulikheter, samt bruke matematiske begreper.

"Fortell meg om dyret dere har laget"

"Hvorfor har dere lagt pinnene slik?"

"Hva er likt / ulikt med dyrene deres?"

"Hvordan kan vi se at dyret er farlig?"

"Vil dere hatt dette dyret som kjæledyr hjemme?, Hvorfor / Hvorfor ikke?"

Resonnere Oppmuntrer barn til å tenke og resonnere.
De må forklare og argumentere.

"Hvilket av dyrene er det største?"

"Hva heter dyret deres?"

"Hvor bor dyret deres og hva spiser det til middag?"

Utvide Oppfordrer barna til å utforske situasjonen
videre eller dypere, til å se for seg hva som
vil skje hvis man endrer eller legger til noe.
Bistår barn i å visualisere og forutse.

"Hvordan vil dyret vokse i fremtiden? Hvor stort kan det bli?"

"Hva hvis dere skulle bruke fire pinner til?, Hvordan ville dyret forandret seg da?"

"Skal vi lage et dyr til - et som er helt annerledes enn dette dyret?, Hvordan ser det ut?"

"Skal vi lese en bok om spennende dyr og se om vi finner noen som ligner på våre fantasidyr?"

Huske / dokumentere Oppmuntrer barn til å tenke på hvordan de kan
huske det de har laget, eller for å vise til noen
andre det de har gjort. Gjennom å ta bilder av
dyrene dere har laget kan barna snakke om dem
også når dere er tilbake i barnehagen. Bruk barnas
opplevelser til å vise dem at matematikk er nyttig til mange ting i vårt dagligliv. 

"Hvordan skal vi ta bilde av dyret dere har laget, og hvor skal vi henge det?"

"Skal vi sammen lage en fortelling om dyret som jeg skriver ned?"

"Hvordan skal vi huske hvor vi laget dyret slik at vi kan finne det igjen?"

I den nye rammeplanen er det løftet frem at fagområdet antall, rom og form omfatter lekende og undersøkende arbeid med eksempelvis sammenligning, sortering, plassering, tall og måling. Videre står det at personalet skal bruke naturmaterialer for å inspirere barna til matematisk tenkning.