Hvordan bruke oppgaver fra nasjonale prøver i undervisning?

Se film hvor matematikklærer Kay Ronny Dahl deler erfaringer om hvordan han benytter oppgaver fra nasjonale prøver i undervisningen.
Eksemplet nedenfor viser noen forslag til spørsmål som kan egne seg for gruppediskusjoner med utgangspunkt i oppgave 13 fra NP5 2022. Du kan lese mer om oppgaven, og hva å kunne regne som grunnleggende ferdighet er i matematikk her.
Forslag til spørsmål for gruppediskusjoner:
- Hvilken informasjon er avgjørende for å løse oppgaven?
- Hvordan kan vi matematisere problemet?
- Hvilke strategier er effektive for å løse denne oppgaven?
- Løsninga i denne oppgaven er 40. Kan vi beskrive tre strategier for å vise at løsninga er 40?
- Er det noen av svaralternativene vi umiddelbart kan utelukke?
- Hvordan kan elever som har svart alternativ 2 ha tenkt?
Noen av spørsmålene er generelle, mens andre må tilpasses for å passe til andre oppgaver.