Spiller seg gode i hoderegning

Nyhet
/
08.11.2023
To jenter på ca. 10 år som spiller dataspillet Oppdrag Heureka
Det pekes, klikkes og jubles om hverandre. Noen elever teller på fingrene, andre stirrer tenkende ut i luften mens hodet jobber på spreng. Når det ringer ut til friminutt, er enkelte elever så inni spillmodus at de stiller spørsmålet som ville varmet hjertet til enhver lærer: – Kan vi få lov til å bruke friminuttet på mattespillet?

Elevene spiller Oppdrag Heureka. Dataspillet skiller seg fra lignende mattespill fordi det finnes flere mulige svar, og spillerne blir belønnet for å tenke kreativt. Spillet er basert på forskning på god matematikkundervisning, og hva som utvikler vår evne til å løse problemer. 

Se film fra utprøvinga:

Kan vi lage et spill som elevene faktisk lærer noe av?

For et par år siden fikk brettspill-entusiast og universitetslektor (tidligere matematikklærer) Monica Rehaug, en ide: «Vi lager et dataspill om de grunnleggende regneartene slik at det blir morsomt og lærerikt å øve på addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon!» Hun hadde klare tanker om funksjonalitet og faginnhold, men der stoppet det. Hvordan omskape ideen til et spill som elevene faktisk kan lære noe av?

Kommunikasjonsbyrået Headspin AS ble satt på saken, og et nyskapende, tverrfaglig samarbeid mellom matematikkdidaktikere, designere og IT-folk kom i gang: Matematikken fikk liv med elementer fra spillverdenen. Og en fengende historie, selvfølgelig.

– Folka hos Headspin ser verden på en annen måte enn oss matematikkdidaktikere. Derfor er spillet blitt mye bedre enn vi drømte om, sier Rehaug.

Monica Rehaug står sammen med noen elever og ser på dataspillet Oppdrag Herureka
– Fleksibilitet i regnestrategier er en viktig kompetanse å øve opp gjennom hele skoleløpet. Vi håper at Oppdrag Heureka kan bli et morsomt og spennende bidrag i klasserommet, sier Monica Rehaug, universitetslektor ved Matematikksenteret NTNU og prosjektleder for matematikk.org.

Basert på forskning 

«Oppdrag Heureka» er basert på forskning på hva som er god matematikkundervisning, og hva som utvikler barns evne til å jobbe med problemer. Derfor er mekanikken i Oppdrag Heureka annerledes enn i lignende matematikkspill: Elevene oppfordres til å eksperimentere og utforske på nye måter, det finnes flere svar på hver oppgave, og kreativitet blir belønnet.
– Forskning viser at spill kan være et fint supplement til undervisningen, om det brukes hensiktsmessig. Det betyr at læreren må ha et klart mål, og må gi elevene tid til å diskutere og reflektere over opplevelsene fra spillet. En annen fordel med dataspillet er at elevene får gjort flere utregninger enn de ville gjort med penn og papir, sier Rehaug.

Prøv spillet
 

Om Oppdrag Heureka

  • et dataspill som skal inspirere elever til å trene på hoderegning og regneoperasjoner
  • skiller seg fra lignende «mattespill» fordi det finnes flere mulige svar, og spillerne blir belønnet for å kombinere ulike regnearter
  • motiverer til kreativ tenkning, eksperimentering og utforskning
  • kan tilpasses ulike nivå og gir derfor rom for både utfordringer og mestring
  • er laget for elever fra 1. trinn til 10. trinn, men passer også elever i videregående (og voksne!)
  • ble lansert på matematikk.org i september
  • lærerveiledning kommer!

 

    Skjermbilde fra Oppdrag Heureka
    Hovedkarakteren i Oppdrag Heureka er en romkadett-ugle som sendes ut i verdensrommet på jakt etter den dyrebare energikilden krystall-heureka. For å samle krystall må elevene bekjempe onde x-romvesen. Romvesenet presenterer et måltall, og elevene må selv lage regnestykket. Det er her kreativiteten kommer inn; dess flere kombinasjoner av regnearter som brukes, desto mer belønning får spilleren.

    Referanser

    Carpenter, T. P., Fennema, E., Franke, M. L., Levi, L., & Empson, S. B. (1999). Children's Mathematics. Cognitively Guided Instruction (L. Peake Ed.). Portsmouth, NH: Heinemann.

    Jensen, E.O., Skott, C.K. How Can the Use of Digital Games in Mathematics Education Promote Students’ Mathematical Reasoning? A Qualitative Systematic Review. Digit Exp Math Educ 8, 183–212 (2022). https://doi.org/10.1007/s40751-022-00100-7

    Barns strategier i arbeid med tall, Olaug Lona Svingen, Matematikksenteret NTNU, 2016