Nyhetsarkiv

GeoGebra og kjerneelementene

I denne bloggen vil vi gi et eksempel på hvordan GeoGebra kan brukes når elevene skal lære om rotasjon. Vi vil vise hvordan elevene kan få varierte erfaringer ved å bruke programmet, og hvordan arbeidet kan foregå i tråd med kjerneelementene i læreplanen (LK20).

Nettverk for tidlig innsats i begynneropplæringen

Trøndelag satser på tidlig innsats. Målet er å styrke begynneropplæringen slik at alle skoler stiller likt til start. Matematikksenteret og Skrivesenteret ved NTNU er med som støttespillere og utviklingspartnere i DEKOM-prosjektet.

Sett av datoen!

Hvert år arrangerer Matematikksenteret flere konferanser og konkurranser som skal øke fokuset på god matematikkundervisning og å engasjere og motivere til mer matematikk. Her er en oversikt over arrangement og viktige datoer for 2022/2023.

Utforsking med kenguruoppgaver

Mange av oppgavene fra Kengurukonkurransen er problemløsningsoppgaver som egner seg til å bruke i den ordinære matematikkundervisningen. Oppgavene dekker fagemnene tall og algebra, geometri og logikk.

Hør podcast om kjerneelementer, dybdelæring og problemløsing 

Hvordan kan kjerneelementene og kompetansemålene være gode veivisere for dybdelæring og progresjon? Og hvordan kan vi jobbe godt med problemløsing? Hør Matematikksenterets Anne-Gunn Svorkmo i samtale med Berit Dahl og Kathinka Blichfeldt fra Senter for livslang læring i SELLpoden (podcast).

Å arbeide med «Hopp videre med kenguru» i klasserommet

"Hopp videre med kenguru" er forslag til utvidelser av kenguruoppgaver. Ressursene er rike oppgaver (LIST-oppgaver) og kan gi utgangspunkt for gode, matematiske samtaler i klasserommet. Her er et forslag til hvordan oppgaven "Målebånd" kan brukes.

Sommerkalender fra Matematikk.org

Skap engasjement, diskusjoner og samarbeid i klasserommet med Matematikk.org sin sommerkalender! Kalenderen består av spennende problemløsingsoppgaver hvor målet er å finne et løsningsord.

Tenkende klasserom med Peter Liljedahl

Matematikksenteret har hatt besøk av professor Peter Liljedahl fra Simon Fraser University i Canada. Besøket ble brukt til gjensidig utveksling av forskning og arbeidsmetoder, da spesielt knyttet til teorien «Building thinking classrooms», som har møtt stor interesse fra forskere og lærere i hele verden.