Små spor teller – pilotprosjekt i barnehagematematikk

Nyhet
/
20.08.2025
Barn bygger tårn
Samarbeid mellom Melhus kommune og Matematikksenteret NTNU
Melhus blir pilotkommune i Matematikksenterets arbeid med å utvikle feltet «Matematikk i barnehagen».

Barnehagene i Melhus skal rette større oppmerksomhet mot faglig arbeid, og går høsten 2025 inn i et pilotprosjekt i samarbeid med Matematikksenteret ved NTNU. Prosjektet har fått navnet «Små spor teller». Målet er å styrke matematikk som fagområde i barnehagen og vise hvordan matematikk kan være en naturlig del av barnas hverdag.

Barnehageansatte i en gymsal
Lekende læring: Barnehageansatte i Melhus samlet i gymsalen på Flå skole der Matematikksenteret NTNU veiledet i "Kroppslig lekende matematikk og representasjoner av tall" under høstens planleggingsdag.

Prosjektet skal bidra til økt kompetanse i kollegiet og vise hvordan matematikk henger sammen med andre viktige fagområder som språk, inkludering og sosial utvikling.

Flå, Lundamo, Prestrøa og Rosmælen barnehager deltar som pilotbarnehager og vil få oppfølging og støtte i utprøvingen av nye verktøy og metoder. Målet er å styrke hverdagsmatematikken, bli bevisst det matematiske språket og synliggjøre hvor eksisterende matematikken er i barns hverdag.

Barnehageansatte i en gymsal
71° nord: Barnehageansatte i Melhus fikk også bryne seg på tangram, en velkjent utfordring fra TV-programmet 71° nord. F.v: Wenche Aasenhus, Siri Engan, Tonje Kokaas, Ellen Bakken (delvis skjult) og Kristmar Larsen Ler, alle fra Flå barnehage.

– Vi gleder oss til å finne nye spor og impulser til videre arbeid med det faglige i barnehagene våre. Matematikk finner vi alt vi gjør i barnehagedagen, og vårt arbeid med dette gir et godt grunnlag for barna videre i utdanningsløpet, sier Cecilie Beske Eide, barnehagefaglig rådgiver i Melhus kommune.

Hva er barnehagematematikk?

Matematikk i barnehagen handler om å ivareta og styrke barnas matematikkglede, nysgjerrighet og tro på seg selv. Gleden er alltid i sentrum – å oppdage og utforske matematikk skal først og fremst være morsomt og meningsfullt for alle barn. Gjennom lek og hverdagsaktiviteter erfarer, utforsker, utvikler og bruker barna matematikk hver dag.

Matematikksenterets Beate Nergård
Matematikkglede: Førsteamanuensis Beate Nergård fra Matematikksenteret NTNU ser frem til å videreutvikle senterets faglige innhold rettet mot barnehager i tett samarbeid med barnehager i Melhus kommune.

Barnehagematematikk handler om at barna:

  • oppdager strukturer, mønstre og sammenhenger i barnehagens helhetlige miljø
  • får rikt og mangesidig innhold i matematiske begreper
  • oppleve glede, mestring og mening alene og sammen med andre
  • får være kreative og utholdende i sine løsningsstrategier
  • kommuniserer, undrer, resonnerer og argumenterer sammen med voksne om matematiske ideer innenfor sortering, rom, form, mønstre, størrelser og tall

Mål med pilotprosjektet:

  • Styrke fagområdet matematikk gjennom fellesskap og utvikling i kollegiet
  • Synliggjøre hvordan matematikk er en naturlig del av barnehagehverdagen
  • Utvikle materiell og fagressurser rettet mot alle barnehager i Norge
  • Vise synergier mellom matematikk og andre viktige fagområder i barnehagen, blant annet inkludering og språkutvikling
  • Få mer kunnskap om hvordan tidlig innsats kan øke barn og unges kompetanse i matematikk
  • Identifisere relevante problemstillinger og mulige forskningsprosjekt innenfor tema matematikk i barnehagen

Om Melhus kommune

Melhus kommune er et tettsted i Trøndelag, med 17560 innbyggere (2024). Kommunen har 18 barnehager: 14 kommunale, tre private ordinære barnehager og en familiebarnehage. Barnehagene i Melhus er opptatt av utviklingsarbeid og har store og små prosjekter som pågår kontinuerlig.

Om Matematikksenteret NTNU

Matematikksenteret NTNU jobber for at en best mulig matematikkopplæring i Norge, og for å øke engasjementet og interessen for matematikk i samfunnet. Senteret utvikler læringsressurser, formidler, forsker og har en utadrettet, prakisnær virksomhet med kompetanseutviklingsprosjekt over hele landet.

Kontakt:

Cecilie Beske Eide

Barnehagefaglig rådgiver, Melhus kommune

Tlf. 92037969

cecilie.beske.eide@melhus.kommune.no

Beate Nergård

Førsteamanuensis, Matematikksenteret NTNU

Tlf. 975 92 599

beate.nergard@matematikksenteret.no