Hopp til hovedinnhold

Secondary navigation

  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Logo for Matematikksenteret Logo for matematikksenteret

Main navigation

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk

Mobile menu

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk
  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Navigasjonssti

Du er her: Hjem Publikasjoner

Publikasjoner

23 treff

Filtrer og søk i publikasjoner

Forskningsomrade
  • Argumentasjon
  • Dybdelæring
  • (-) GeoGebra
  • Kommunikasjon og matematiske samtaler
  • Kompetanseutvikling i matematikk
  • Matematikk i barnehagen
  • Matematikkvansker
  • (-) Matematiske tema
  • (-) Misoppfatninger i matematikk
  • Organisasjonsutvikling
  • Problemløsing
  • Programmering og algoritmisk tenking
  • Regnestrategier
  • Representasjoner
  • Tallforståelse
  • Tilpassa opplæring
  • Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
  • Vurdering og kartlegging
Type
  • Artikkel
  • Notat
  • Miniartikkel
Nullstill søk
Minimer

Resonnering med GeoGebra

Susanne Stengrundet
Argumentasjon, Dybdelæring, GeoGebra, Representasjoner
2019
Helt siden det ble obligatorisk med digitale verktøy til eksamen, har GeoGebra hatt en sterk plass i den norske skolen. Programmet har likevel ikke fått den plassen det fortjener. Det kan brukes til mer enn å tegne og tolke grafer.

Denne artikkelen skal vise hvordan man kan bruke programmet til å oppnå dybdelæring gjennom utforskning og resonnering.

Utforskning av rektangler

Susanne Stengrundet
Dybdelæring, GeoGebra
2017
Allerede i barnehagen lærer barn om firkanter. De lærer uttrykk som kvadrat og rektangel og etter hvert også trapes, rombe og parallellogram. I barneskolen lærer elevene å beregne omkrets og areal til noen av disse firkantene. Dette læringsmålet blir senere gjentatt både på ungdomsskolen og på Vg1. Til tross for dette viser det seg at mange elever har mangelfull kunnskap om firkanter.
…

GeoGebra og kjerneelementene

Lene Grøterud Leer, Susanne Stengrundet
Argumentasjon, GeoGebra, Problemløsing, Representasjoner
2019
I denne artikkelen vil vi gi et eksempel på hvordan GeoGebra kan brukes når elevene skal lære om rotasjon. Vi vil vise hvordan elevene kan få varierte erfaringer ved å bruke programmet, og hvordan arbeidet kan foregå i tråd med kjerneelementene i forslaget til ny læreplan (LK20).

Matematisk observasjon

Lene Grøterud Leer, Susanne Stengrundet
GeoGebra, Representasjoner
2022
Observasjon er viktig i matematikkfaget, i andre fag og i dagliglivet. Erfaringer fra klasserommet har vist at elever strever med å observere i matematikk. De er usikre på hva som er relevant i en gitt situasjon og hva de skal se etter.

I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på observasjon og hvordan elever kan bli bedre til å observere.

Utforsking med bruk av Penn i GeoGebra

Lene Grøterud Leer
GeoGebra, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2023
GeoGebra gir elevene mulighet til å utforske geometriske sammenhenger på måter som ikke er mulig med papir og blyant. Programmet inneholder mange nyttige verktøy, og i denne artikkelen presenterer jeg ett av de mer ukjente, nemlig Penn. Jeg viser også hvordan Penn kan støtte elevene når de utforsker geometriske sammenhenger i GeoGebra.

Posisjonssystemet

Olav Dalsegg Tokle
Matematiske tema, Tallforståelse
2018
Posisjonssystemet vårt gjør det mulig å skrive uendelig mange tall ved hjelp av bare ti siffer. Systemet er utviklet og effektivisert gjennom mange hundreår, som gjør at elever trenger tid for å utvikle en god forståelse for posisjonssystemet. Forståelsen for posisjonssystemet settes på en ekstra prøve når elevene møter desimaltall, og det er her vi finner de fleste misoppfatningene knyttet til…

Problemområder knyttet til brøk

Olav Dalsegg Tokle
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse, Vurdering og kartlegging
2018
En av vanskelighetene med brøk er at begrepet kan ha mange betydninger, og elevene møter alle disse ulike betydningene i dagliglivet. Elevene kjenner til uttrykk som ”halvparten", ”en tredel” og ”et kvarter” før de begynner på skolen, men det er ikke sikkert de har noen forståelse for innholdet i uttrykkene.

Denne artikkelen belyser fire ulike problemområder elevenes…

Misoppfatninger knyttet til tall

Olav Dalsegg Tokle, Roberth Åsenhus
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse
2018
Denne teksten fokuserer på misoppfatninger innen området Tall. Vi vil vise eksempler på diagnostiske oppgaver, gi korte analyser av oppgavene, og eksempel på elevsvar som kan tyde på at elever er i misoppfatninger.

Oppgavene til er utviklet og prøvd ut av en prosjektgruppe ved Matematikksenteret. Oppgavene tester om elevene forstår oppbyggingen av posisjonssystemet (prinsippet om…

Misoppfatninger knyttet til tallregning

Olav Dalsegg Tokle, Roberth Åsenhus
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse
2018
Denne teksten fokuserer på misoppfatninger innen området Tallregning. Vi vil vise eksempler på diagnostiske oppgaver, gi korte analyser av oppgavene, og eksempel på elevsvar som kan tyde på at elever er i misoppfatninger. Artikkelen bygger videre på artikkelen "Misoppfatninger knyttet til tall".

Oppgavene er utviklet og prøvd ut av Matematikksenteret. Oppgavene tester om…

Misoppfatninger knyttet til brøk

Olav Dalsegg Tokle, Roberth Åsenhus
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse
2018
Denne teksten fokuserer på misoppfatninger innen området Tallregning. Vi vil vise eksempler på diagnostiske oppgaver, gi korte analyser av oppgavene, og eksempel på elevsvar som kan tyde på at elever er i misoppfatninger.

Oppgavene kartlegger misoppfatninger knyttet til forståelsen av brøkbegrepet, og er utviklet og prøvd ut av Matematikksenteret.

Sider

  • Nåværende side 1
  • Side 2
  • Side 3
  • Neste side ››

Logo for NTNU

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

E-post

kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.
Meld deg på her

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring