Hopp til hovedinnhold

Secondary navigation

  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Logo for Matematikksenteret Logo for matematikksenteret

Main navigation

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk

Mobile menu

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk
  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Navigasjonssti

Du er her: Hjem Publikasjoner

Publikasjoner

30 treff

Filtrer og søk i publikasjoner

Forskningsomrade
  • Argumentasjon
  • Dybdelæring
  • GeoGebra
  • Kommunikasjon og matematiske samtaler
  • (-) Kompetanseutvikling i matematikk
  • Matematikk i barnehagen
  • (-) Matematikkvansker
  • (-) Matematiske tema
  • Misoppfatninger i matematikk
  • Organisasjonsutvikling
  • Problemløsing
  • Programmering og algoritmisk tenking
  • Regnestrategier
  • Representasjoner
  • Tallforståelse
  • Tilpassa opplæring
  • Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
  • Vurdering og kartlegging
Type
  • Artikkel
  • Notat
  • Miniartikkel
Nullstill søk
Minimer

Planlegging av intensiv opplæring: En smakebit fra aktivitet om tid

Olaug E. Lona Svingen
Tilpassa opplæring, Matematikkvansker, Representasjoner
2022
Skolene er pålagt å gi elevene på 1. - 4. trinn intensiv opplæring når de står i fare for å bli hengende etter. Men hvordan planlegge innhold i intensiv opplæring? Forskning og erfaringer fra praksisfeltet viser at "fasemodellen" er et godt verktøy for å planlegge innhold i den intensive opplæringen.

Grenseobjekt for god sammenheng i matematikkfaget

Camilla Normann Justnes, Ingunn Valbekmo, Svein H. Torkildsen
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling, Representasjoner
2022
Studier av overgangssituasjoner viser at alle overganger byr på muligheter som ansatte i barnehager og skoler kan gripe fatt i. I overgangen oppstår ofte et brudd i kontinuitet. Dersom ansatte i barnehagen og lærere i skolen sammen kan skape kontinuitet for barn og unge, vil det være med på å trygge overgangssituasjonene.

Når barnehager og skoler samarbeider om å skape sammenheng i…

Supporting In-service Teachers Collective Learning of Ambitious Teaching Practices Through Teacher Time Outs

Kjersti Wæge, Janne Fauskanger
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling
2022
The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching.

Barns utvikling av regnestrategier

Olaug E. Lona Svingen
Tilpassa opplæring, Matematikkvansker, Representasjoner, Tallforståelse
2021
Kunnskap om hvordan elever utvikler sine strategier, gir deg som lærer et redskap for å vurdere hvor elevene er i sin utvikling og hvordan eleven kan utvikle sine strategier videre.

Denne artikkelen er en omarbeiding av artikkelen «Barns strategier i arbeid med tall» (Svingen, 2016) og hovedfokuset her vil være på hvordan elever utvikler tallfaktakunnskap. Målet er at elever…

Tallinja

Cambridge Mathematics, Matematikksenteret
Matematiske tema
2021
En tallinje er en romlig (som oftest lineær) representasjon av tall, som støtter matematisk forståelse, og den kan tydeliggjøre sammenhenger mellom måling, tall og statistikk. Hva sier forskninga om bruk av tallinja?

Likhetstegnet

Cambridge Mathematics, Matematikksenteret
Matematiske tema
2020
Mange elever tror at likhetstegnet betyr "her kommer svaret". Å lese likhetstegn som "blir" eller "er" kan føre til et operasjonelt syn på ekvivalens og likhetstegnet, og bygge opp under slike misoppfatninger. Hva sier forskninga?

Teacher time outs in rehearsals: in-service teachers learning ambitious mathematics teaching practice

Kjersti Wæge, Janne Fauskanger
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling
2020
The article focuses on rehearsals as part of a practice-based approach to professional development.

Begreper om tid

Cambridge Mathematics, Matematikksenteret
Matematiske tema
2020
Begreper om tid er komplekst og fundamentalt for læring både innenfor og utenfor matematikk, og bygger på språk, romforståelse og hukommelse. Hva sier forskninga om utvikling av begreper om tid?

Praksiser i Ambisiøs Matematikkundervisning

Svein H. Torkildsen
Kommunikasjon og matematiske samtaler, Kompetanseutvikling i matematikk, Representasjoner, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2020
Ambisiøs Matematikkundervisning bygger på fire prinsipper som må ses i sammenheng med hverandre: Matematikken skal være meningsfull – Alle elever skal ha likeverdig tilgang til å lære matematikk – Undervisningen skal ha tydelige læringsmål – Kunnskap om elevene som lærende.

Proporsjonal resonnering

Cambridge Mathematics, Matematikksenteret
Matematiske tema
2020
Proporsjonal resonnering innebærer forståelse av proporsjonalitet – endring og kontinuitet i relasjoner – og skal integreres og kobles sammen på tvers av matematiske områder. Hva sier forskninga om utvikling av proposjonal resonnering i matematikk?

Sider

  • Nåværende side 1
  • Side 2
  • Side 3
  • Neste side ››

Logo for NTNU

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

E-post

kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.
Meld deg på her

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring