Matematikkløftet - toårig kompetanseutvikling i praktisk, utforskende og variert matematikkundervisning

Elever arbeider sammen
Tilbud til skoler som ønsker å gi elevene en mer praktisk, utforskende og variert matematikkundervisning. Det faglige innholdet bygger på Matematikksentermodellen, som er en syklus der lærere jobber sammen for å utvikle sin undervisningspraksis. Målgruppen er lærere på 5. – 10. trinn. I tillegg skal hver skole knytte en leder til satsningen, som deltar på egne ledersamlinger.

Matematikkløftet er et toårig utviklingsløp som er designet for lærere som vil utvikle sin praksis i fellesskap med andre lærere.

Lærerne deltar på ti heldagssamlinger, gjennomfører utprøving av aktiviteter i egne klasserom og forbereder seg faglig mellom samlingene.

Elevenes inviteres til matematisk utforskning gjennom varierte aktiviteter og berikende samtaler. Elevene får mulighet til å tenke og resonnere selv, forklare hvordan de tenker og argumentere for sine påstander. Dette bidrar til bedre læring og større forståelse i matematikk. Når elevene lærer å lytte til hverandre, stille gode spørsmål og reflektere over egen læring, blir matematikken meningsfull. Elevene lærer å anvende matematikken og bruke ulike metoder og strategier på en effektiv og fleksibel måte.

Lederstøtte

Matematikkløftet innebærer et utviklingsarbeid hvor skoleledere har en sentral rolle med å tilrettelegge og støtte lærerne i deres faglige utvikling, og lede skoleutviklingsarbeidet på egen skole. Lederstøtte er derfor en viktig del av Matematikkløftet.

Skolelederne bygger et lærende nettverk der de aktivt utforsker, utfordrer og videreutvikler både egen og hverandres ledelsespraksis i utviklingsarbeid. Gjennom aktiv deltakelse i diskusjoner og erfaringsdeling, skal samlingene gi rom for gjensidig læring som styrker alle deltakerne/lederne.

Lederstøtten skal samtidig fremme en skolekultur for kontinuerlig utvikling og forbedring. Lederne vil få hjelp til å:

  • utvikle lederskap som retter oppmerksomheten mot lærernes faglige utvikling.
  • etablere bærekraftige strukturer og prosesser for utviklingsarbeid på egen enhet.

Målet med Matematikkløftet er at:

  • lærerne skal lære prinsipper og praksiser som inngår i en praktisk, utforskende og variert matematikkundervisning
  • lærerne skal utvikle en undervisningspraksis som bygger på prinsippene for en praktisk, utforskende og variert matematikkundervisning
  • alle elever skal oppleve en matematikkundervisning som bidrar til bedre læring, forståelse og motivasjon i matematikk.
  • Skolelederne utvikler et lederskap som fremmer lærernes faglige utvikling og bærekraftige prosesser for utviklingsarbeid
  • Skolelederne utvikler profesjonsfellesskapet på skolen slik at lærernes nye kunnskap på sikt deles, forankres og tas i bruk av hele kollegiet, der målet er en varig utvikling av skolens undervisningspraksis.

Design

Matematikkløftet bygger på Matematikksentermodellen. Modellen er forskningsbasert og utviklet i tett samarbeid med praksisfeltet.

Matematikksentermodellen består av en syklus av utforskning og utprøving med seks komponenter:

Illustrasjonsbilde av syklusen

Organisering

Lærere

Lærere deltar på ti samlinger i løpet av to år:

  • fem heldagssamlinger det første året.
  • fem heldagssamlinger det andre året.

Samlingene gjennomføres på en vertsskole i regionen. 

Arbeid mellom samlingene

Mellom samlingene skal lærere forberede seg til neste samling (f.eks. lese fagartikkel og se filmer) og prøve ut aktiviteter i egne klasserom.

Lederstøtte

Lederne deltar på sju samlinger:

  • Digital oppstartsamling på slutten av semesteret før oppstart.
  • Tre samlinger det første året, en fysisk og to digitale.
  • Tre samlinger det andre året, en fysisk og to digitale.

Samlingene gjennomføres på samme samme sted som lærersamlingene.

Arbeid mellom samlingene

Det vil bli gitt mellomarbeid/forarbeid mellom hver samling

Påmelding til Matematikkløftet 2026/2027

Det er skoleleder ved den enkelte skole som melder på seg og sine matematikklærere (5.-10-trinn). Det må meldes på minst tre lærere fra hver skole (små skoler kan få unntak). Skoleledere som underviser i matematikk, kan melde seg på som både skoleleder og lærer derom det er ønskelig. Antall deltagere i hver region er maksimalt 30 lærere. Det er gratis å delta, men det gis ikke noen kompensasjon for reiseutgifter, vikar etc.

PULJE 1 starter opp i åtte regioner. Samlingene foregår rundt byene Kristiansand, Bergen, Ålesund, Narvik, Stavanger, Trondheim, Kirkenes, Sandefjord/Larvik. Matematikkløftet skal gjennomføres puljevis over hele landet, så dette er eneste gang skolene i disse områdene får tilbudet.

Påmeldingsfrist PULJE 1: 15. september 2025.

​​​PULJE 2 starter høsten 2027: Sted for samlingene er ikke bestemt, og er avhengig av hvor i regionene det er meldt størst interesse.

Påmeldingsfrist PULJE 2: 1. februar 2027.

Påmelding