Nasjonalt løft for matematikklærerutdannere

Det er tidlig i september, og bak en plantevegg på Kalvskinnet i Trondheim, sitter 14 blide, åpne og nysgjerrige lærerutdannere fra Alta i nord (UiT) til Kristiansand i sør (UiA). De har bakgrunn i alt fra spesialpedagogikk og grunnskole, til doktorgrad i filosofi. Nå skal de bli enda bedre matematikklærer-lærere.
- Med så mye kunnskap samlet i en gruppe, skapes mange spennende innganger til matematikklærerutdanningen og hvordan matematikkundervisningen i lærerutdanningen og skolen skal være, sier fagansvarlig Ingunn Valbekmo fra Matematikksenteret NTNU.
I løpet av to år skal de 14 deltagerne samles to dager, fire ganger i året. De skal utforske undervisningspraksiser som engasjerer lærerstudenter og som støtter dem i deres utvikling som fremtidige matematikklærere.
Videreutdanningen har som mål å knytte undervisningskunnskap og undervisningspraksis tettere sammen, sier Kjersti Wæge, leder ved Matematikksenteret NTNU. Studieprogrammet er utviklet av Matematikksenteret NTNU. De fagansvarlige er Janne Fauskanger, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret; Raymond Bjuland, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret og førstelektor ved Matematikksenteret NTNU, Ingunn Valbekmo.
«Inspirerende å møte folk som tenker nytt og fremoverrettet» (Maren Wettland, deltager)
Under samlingene skal også noen av verdens fremste forskere på feltet bidra. Dette er Paul Cobb, professor emeritus ved Vanderbilt universitet; Peter Liljedahl, professor ved Simon Fraser universitet; Elham Kazemi, professor ved universitetet i Washington og David Reid, professor ved universitetet i Agder.

Foto: Glen Musk/Matematikksenteret NTNU