Camilla Normann Justnes, Anne Hjønnevåg Nakken, Beate Nergård
Matematikk i barnehagen, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
I barnehagen kan personalet finne på, initiere og drive mange ulike aktiviteter med og for barna. Mange aktiviteter kan bidra til opplevelsen av å være en del av fellesskapet og styrke barnas opplevelse av inkludering. At barna selv medvirker til det som skjer i barnehagen, og hvordan personlet legger til rette for likeverdig deltagelse, spiller inn.
Skolene er pålagt å gi elevene på 1. - 4. trinn intensiv opplæring når de står i fare for å bli hengende etter. Men hvordan planlegge innhold i intensiv opplæring? Forskning og erfaringer fra praksisfeltet viser at "fasemodellen" er et godt verktøy for å planlegge innhold i den intensive opplæringen.
Ever since Ball and Cohen (1999) called for a practice-based theory of teacher education the focus on practice-based pedagogy in research on mathematics teacher education has increased (e.g., Charalambous & Delaney, 2020). The need for a focus on practice-based teacher education is argued by McDonald et al. (2013), who described it as “a major shift—a turn away from a predominant focus on…
Camilla Normann Justnes, Ingunn Valbekmo, Svein H. Torkildsen
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling, Representasjoner
Studier av overgangssituasjoner viser at alle overganger byr på muligheter som ansatte i barnehager og skoler kan gripe fatt i. I overgangen oppstår ofte et brudd i kontinuitet. Dersom ansatte i barnehagen og lærere i skolen sammen kan skape kontinuitet for barn og unge, vil det være med på å trygge overgangssituasjonene.
Når barnehager og skoler samarbeider om å skape sammenheng i…
Kompetanseutvikling i matematikk, Organisasjonsutvikling
The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching.
Leadership has long been recognized for having a significant impact on teacher learning. While research on development programs for mathematics teachers has suggested a change in focus from teachers being passive participants to becoming active learners in practice-based development programs, little is said about how this change in focus affects the principals’ role as leaders of teachers’…
Kunnskap om hvordan elever utvikler sine strategier, gir deg som lærer et redskap for å vurdere hvor elevene er i sin utvikling og hvordan eleven kan utvikle sine strategier videre.
Denne artikkelen er en omarbeiding av artikkelen «Barns strategier i arbeid med tall» (Svingen, 2016) og hovedfokuset her vil være på hvordan elever utvikler tallfaktakunnskap. Målet er at elever…