Hva sier forskninga om tilnærminger og verktøy som kan fremme algoritmisk tenking i klasserommet?
19.06.2023
Publikasjon
Denne studien undersøker ambisiøse undervisningspraksiser lærere får muligheter til å øve på å utføre gjennom rutinen Teacher time out (TTO) i et…
07.11.2023
Publikasjon
Australske universiteter har siden 1970-tallet brukt det de kaller «whiteboarding» (Forrester, Sandison & Denny, 2017). Det innebærer å bruke…
21.04.2023
Publikasjon
Denne teksten tar utgangspunkt i en oppgave fra kengurukonkurransen. Det er endret på noen forutsetninger i oppgaven slik at det gir muligheter for…
01.03.2024
Publikasjon
Utvikling av tallforståelse framheves i mange studier som svært viktig for elevenes læring av matematikk. Men det er ikke åpenbart hva tallforståelse…
25.11.2022
Publikasjon
I denne artikkelen presenteres en problemløsingsoppgave som brukes til å gi elevene muligheter for resonnement og problemløsing, til å bruke og…
21.04.2023
Publikasjon
Små barn utvikler strategier for å løse matematiske problemer naturlig i sin hverdag. Barna kan konstruere løsninger til en mengde problemer uten…
09.09.2022
Publikasjon
Kunnskap om hvordan elever utvikler sine strategier, gir deg som lærer et redskap for å vurdere hvor elevene er i sin utvikling og hvordan eleven kan…
11.11.2022
Publikasjon
Begreper om tid er komplekst og fundamentalt for læring både innenfor og utenfor matematikk, og bygger på språk, romforståelse og hukommelse. Hva…
19.06.2023
Publikasjon
Hva sier forskningen om hva som er viktig når elevene skal utvikle forståelse for begrepet gjennomsnitt?
19.06.2023
Publikasjon