Kategori Problemløsing

Hvorfor er dette riktig, og hvorfor er dette feil?

Blogg
/
09.08.2023
Det er enkelt å spørre elevene på småtrinnet hvordan de har tenkt. Men hvordan kan vi trekke elevene videre fra å «bare» forklare, til å resonnere og argumentere for sine matematiske løsninger? Her kan du lese mer om hvordan du kan skape en øvingsarena med oppgaver fra Kengurukonkurransen.

Matematisk observasjon

Blogg
/
08.08.2022
Observasjon er viktig i matematikkfaget, i andre fag og i dagliglivet. Erfaringer fra klasserommet viser at elever strever med å observere i matematikk. De er usikre på hva som er relevant i en gitt situasjon og hva de skal se etter. I denne artikkelen skal vi derfor se nærmere på observasjon og hvordan elever kan bli bedre til å observere.

Utforsking med kenguruoppgaver

Blogg
/
27.04.2022
Mange av oppgavene fra Kengurukonkurransen er problemløsningsoppgaver som egner seg til å bruke i den ordinære matematikkundervisningen. Oppgavene dekker fagemnene tall og algebra, geometri og logikk.

Kenguroppgaver – da snakker vi!

Blogg
/
22.09.2021
Er elevene uenige om løsninger og må argumentere for sine løsningsvalg? Bedre utgangspunkt for å forstå matematikk finnes neppe.

Utforsk brøk med kenguruoppgaver

Blogg
/
27.08.2021
Flervalgsoppgaver er et godt utgangspunkt for matematisk tenking og resonnement i klasserommet. Morten Svorkmo ved Matematikksenteret har jobbet mye med kenguruoppgaver. Her har han laget noen eksempler på hvordan disse flervalgsoppgavene kan brukes til å berike og utvide den matematiske ideen i brøk.

Rike oppgaver, resonnering og argumentasjon

Blogg
/
12.05.2020
Resonnering og argumentasjon er et av kjerneelementene i ny læreplan (LK20). Hvordan kan vi gjøre matematikkoppgaver rikere ved å legge inn krav om resonnering og argumentasjon?