Tilbud til skoler og kommuner: Digitale kurs fra Matematikksenteret

Nyhet
/
01.02.2022
Lærer som diskuterer med hverandre mens de jobber på dataskjerm
Vi tilbyr digitale kurs i:
- Kartleggingsmaterialet AlleTeller!
- GeoGebra
- ​​​​​​​Matematikkvansker og tilpasset opplæring (nytt kurs kommer)
- Eksamen i matematikk

Digitale kurs i AlleTeller

I de digitale kursene i AlleTeller! vil dere lære mer om hvordan dette kartleggingsmaterialet kan bidra til mer tilpasset undervisning i matematikk. Målgruppe er lærere i grunnskolen.

I kurset vil vi gjennomgå mulighetene i AlleTeller og bruk av håndboka, og det vil bli praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper.

Les mer og bestill kurs

I kurset har vi fokus på:

  • hvordan håndboka Alle Teller! er bygd opp
  • koblinger mellom håndboka og hver enkelt oppgave i kartleggingstestene
  • kartleggingstestene, både i papirversjon og i digital versjon
  • hvordan logge inn, opprette test og legge til elever i de digitale kartleggingsprøvene i www.alleteller.no

Hvert kurs har en varighet på ca. 1,5 time. Pris er: 
Over 10 deltakere: kr. 300, per deltaker
Under 10 deltakere: kr. 3000,- for et kurs

Vi kan også tilpasse kurs til de ulike skolene og kommunenes behov.
For spørsmål og bestilling, ta kontakt med May Renate Settemsdal.

Digitale kurs i GeoGebra 

Vil du lære mer om hvordan GeoGebra kan brukes til å utforske figurer og se sammenhenger i matematikk? Våre digitale kurs er praktiske, og vi arbeider med utfordringer som du kan ta i bruk i klasserommet. Målgruppen er lærere på mellomtrinn og i ungdomsskolen. 

    Les mer og bestill kurs

    Kurs høsten 2022

    Kurstema Dato og tidspunkt
    Komme i gang med GeoGebra i klasserommet
    Hvordan kan GeoGebra bidra til at elevene får lyst til å utforske matematikk?
    Torsdag 20. oktober
    kl. 14.30 - 16.30
    Utforske egenskapene til figurer
    Hva er fordelene med å arbeide med dynamisk geometri?
    Onsdag 9. november
    kl. 14.30 - 16.30
    Utforske kongruensavbildninger
    Hvordan kan varierte eksempler bidra til at elevene utvikler en robust forståelse for rotasjon, speiling og parallellforskyvning?
    Torsdag 24. november
    kl. 14.30 - 16.30
       

    For at alle skal ha mulighet til å stille spørsmål og komme med innspill, er det maksimalt 25 deltakere per kurs. Det er en fordel med to skjermer, én til eget arbeid i GeoGebra og én til kurspresentasjonen. 

    Vi anbefaler at lærerne setter av tid til å bruke GeoGebra i og utenfor klasserommet i periodene mellom kursdagene. De vil få best utbytte av kurset om de har brukt GeoGebra på forhånd. Lær GeoGebra-kursene Geometri, Mangekanter og Sirkler gir et godt utgangspunkt.  

    Meld deg på

    Digitale kurs i matematikkvansker og tilpasset opplæring

    I de digitale kursene ser vi nærmere på hva matematikkvansker er, hvordan vurdere eleven, hvordan følge opp kartlegginger og hva som kjennetegner en inkluderende matematikkundervisning. Kurset er relevant i forhold til Kompetanseløftet. Målgruppe er lærere og ansatte i PPT.

    De digitale kursene er også et godt utgangspunkt for å komme i gang med kompetansepakkene "Matematikkvansker og tilpasset opplæring" (Utviklet av Matmatikksenteret og Statped). Kompetansepakkene skal bidra til at lærere og ansatte i PPT utvikler og styrker sin kompetanse og sitt samarbeid på området. 

    DATO FOR NYE KURS KOMMER 

      Les mer og meld dere på

      Kurset går over fem dager (kl. 14.30 – 16.30). Tema for kursdagene:

      • Matematikkvansker og tilpasset opplæring
        Vi ser på ulike definisjoner av matematikkvansker, og hva som kjennetegner matematikkundervisning som inkluderer alle elever. Det blir også litt om hvordan vi kartlegger og planlegger tiltak for elever som trenger ekstra støtte i matematikk. 
      • Vurderingsverktøy 
        Vi skal se nærmere på to ulike kartleggingsverktøy: observasjon av elevers regnestrategier og intervju som kartlegging. 
      • Oppfølging av kartlegging 
        Vi skal se nærmere på hvordan vi utvikler elevenes strategier i regning og hvordan vi kan bruke diagnostiske oppgaver i matematikk. 
      • Inkluderende matematikkundervisning 
        Bruk av ulike representasjoner er viktig for å lære matematikk. Vi skal derfor se på ulike representasjoner og hvordan vi kan bruke dem. Vi ser også på hvordan valg av oppgaver kan bidra til at flere elever kan lykkes med matematikk. 
      • Intensiv opplæring 
        Vi skal kort se på hvordan intensiv opplæring kan organiseres. Vi skal videre bruke en modell bestående av fire faser til å planlegge innhold i den intensive opplæringen.

      De digitale kursene består av forelesninger, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper. I hvert kurs vil det bli vist eksempler på innhold som du kan prøve ut ved egen arbeidsplass. Om du velger å ta flere kurs, er det en fordel om du setter av tid mellom kursene til å prøve ut noe av det vi går igjennom på kursene, på din arbeidsplass.

      Hver deltaker får tilsendt en fagtekst ca. 2 uker før hver kursdag som er nyttig å lese i forkant.

      Pris

      Vi anbefaler at deltagerne gjennomfører hele kursrekka, men det går også an å ta enkeltkurs. 
      Kr. 1500,- for alle kursene
      Kr. 300,- for enkeltkurs

      Maksimum antall deltakere er 50 personer, minimum er 15. Om det blir for få deltagere på et kurs, blir kurset avlyst. 

      Hver deltaker kobler seg på kurset med egen PC.
       

      Digitale samlinger i eksamen i matematikk

      I de digitale samlingene ser vi nærmere på hva ny eksamen i matematikk skal måle, og hva endringene i eksamen kan bety for undervisningen. Målgruppe er lærere på ungdomstrinnet.

      Matematikksenteret utvikler eksamen i matematikk på oppdrag fra Udir, og vi har den siste tiden gjennomført flere fagdager og kortere samlinger med tema ny eksamen i matematikk. Interessen har vært så stor at vi nå kan gjennomføre digitale samlinger på oppdrag fra skoler, kommuner eller regioner. Dette for å gi flere lærere muligheten til å få informasjon om endringene i eksamen.

      Les mer og bestill kurs

      På samlingene tar vi for oss hva ny eksamen skal måle og går nærmere inn på endringene i eksamen (utviklingsprosessen, oppgavetyper og lignende). Underveis gir vi deltakerne muligheten til å reflektere og diskutere sammen med andre engasjerte matematikklærere. Vi kan legge opp til samlinger på halv- eller heldag. Vi tilpasser kurs til de ulike skolene og kommunenes behov.

      Samlingene gjennomføres digitalt i Zoom, og på grunn av begrensinger i antall grupperom digitalt setter vi en grense på 200 deltakere per kurs.
      For å sikre en god gjennomføring for alle deltakere ønsker vi ikke at flere lærere skal sitte samlet rundt samme digitale enhet. Vi forutsetter derfor at én påmelding er én deltaker.

      Pris vil vi avtale med den enkelte oppdragsgiver. Ta kontakt med Bård Vinje for bestilling.

      Matematikksenteret som utviklingspartner

      Matematikksenteret tilbyr en rekke kompetanseutviklingsløp for skoler og kommuner. Sammen skaper vi mer engasjement og interesse for matematikk! Vi tilpasser kurs til skolene og kommunenes ulike behov. For spørsmål og bestilling, ta kontakt med Bård Vinje
      Les mer om Matematikksenteret som utviklingspartner