Kunnskap om hvordan elever utvikler sine strategier, gir deg som lærer et redskap for å vurdere hvor elevene er i sin utvikling og hvordan eleven kan utvikle sine strategier videre.
Denne artikkelen er en omarbeiding av artikkelen «Barns strategier i arbeid med tall» (Svingen, 2016) og hovedfokuset her vil være på hvordan elever utvikler tallfaktakunnskap. Målet er at elever…
Matematikk handler om å oppdage, utforske og forstå sammenhenger i vår verden. Vi begynner tidlig med akkurat det – vi søker etter å skape system og mening helt fra vi er født.
Ved å oppmuntre de yngste barna til å utforske matematiske sammenhenger i barnehagen hjelper vi dem til å utvikle evne til å tenke selv, til å løse problemer og til å utvikle sin egen forståelse av…
Tilpassa opplæring, Kommunikasjon og matematiske samtaler, Matematikkvansker, Representasjoner
Alle elever har behov for og kan utvikle en dypere matematisk forståelse, men noen trenger litt bedre tid og mer målrettet innsats for å trenge inn i matematikken. De trenger å bli utfordret og engasjert slik at matematikk skaper mening og blir relevant. Intensiv opplæring kan gi elevene denne muligheten og være avgjørende for at de kan glede seg over egne oppdagelser og styrke den indre…
Kommunikasjon og matematiske samtaler, Matematikk i barnehagen
Barnehagen skal stimulere barns nysgjerrighet, glede og interesse for realfag. Da må barna delta i realfaglige samtaler hvor de får tid og mulighet til å stille spørsmål, reflektere, lage egne forklaringer og lytte til andre.
Denne artikkelen beskriver hvordan personalet kan bruke realfaglige samtaler for å støtte barns egen tenkning og læring i realfag. Denne artikkelen beskriver…
Alt i verden har en form! Og i de aller fleste tilfeller er ikke formen tilfeldig. Det er både spennende og morsomt å utforske og fabulere sammen med barn om hvilken form ting har og hvorfor.
Rom inneber vårt behov for å kjenne til, beskrive og forstå samanhengar i omgjevnadane våre. I alle kulturar og til alle tider har menneske hatt behov for å utforske sine omgjevnadar, for eksempel for å finne mat, for å finne vegen over større avstandar eller for å konstruere ulike verktøy.
Denne teksten beskriv nokre aspekt ved romforståing. Det å kunne tenke romleg er viktig…
Allereie for barna i barnehagen er det tydeleg at tal både er spennande og nyttig. Barn er nysgjerrige på tal. Dei utforskar og erfarer forskjellige måtar tal kan bli brukt på, i leiken og i kvardagen. Både i barns leik, kvardag og i tilrettelagde aktivitetar har vi rike moglegheiter til å støtte barna i å få eit mangfaldig, meiningsfullt og fleksibelt talomgrep.
Husker du da du begynte å telle? Eller da du lærte forskjellen på rund og rett? Eller da du forsto at en gjenstand ikke forsvinner selv om den blir skjult under ei avis? Nei, det gjør du sikkert ikke. Og det gjør ikke vi heller. Matematisk forståelse starter veldig tidlig i livet, og matematikk er så grunnleggende i våre liv at vi sjelden tenker over all den matematikken vi faktisk kan og bruker.
For mange barn kan overgangen fra barnehage til skole være utfordrende. I denne artikkelen blir det beskrevet hva som kan være årsakene til at overgangen er utfordrende. Artikkelen løfter frem kjennetegn på en god overgang, og sier noe om hvordan man kan jobbe for å oppnå en god overgang.
Kommunikasjon og matematiske samtaler, Matematikk i barnehagen
Barnas nysgjerrighet, matematikkglede og interesse for matematiske sammenhenger skal stimuleres i barnehagen. Da må barna delta i samtaler hvor de får tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere fritt og lage egne forklaringer – mens personalet lytter, spør og kommenterer.