UH-seminar om matematikk i barnehagen 2020
Seminaret er et tiltak for å bygge opp et sterkt kompetansemiljø om matematikk i barnehagen ved å dele, samarbeide og utvikle kompetanse tvers av UH-sektoren. På samlingen er det derfor ønskelig at noen deltakere kan bidra med presentasjoner av sine pågående forskningsprosjekter, utviklingsarbeid, eller løfte tema og problemstillinger som er relevante for fagområdet.
Seminaret gir i tillegg Matematikksenteret mulighet til å få innblikk i arbeidet som foregår i UH-sektoren, slik at vi kan utvikle ressurser og materiell som treffer målgruppen.
Se film fra UH-seminaret 2020:
Professor Douglas Clements (University of Denver) og professor Julie Sarama (University of Buffalo) er to av verdens mest kjente forskere innenfor Early mathematics. Douglas og Sarama vil bidra med innlegg/verksted på seminaret. De har sammen skrevet flere hundre artikler, bøker, kapitler og øvrige publikasjoner. De har begge bidratt sterkt innen flere områder:
- The learning and teaching of early mathematics
 - The development, use, and evaluation of learning trajectories
 - Computer applications in mathematics education
 - Creating, using, and evaluating a research-based curriculum and in taking successful curricula to scale using technologies and learning trajectories
 - Development and evaluation of innovative assessments of mathematics achievement, as well as mathematics teaching
 
Hvor: NTNU-Lysholmbygget på Kalvskinnet i Trondheim sentrum, torsdag rom LY33, se kartog fredag rom LY51, se kart.
Påmeldingsfrist: 26. februar.
Reise og overnatting dekkes av hver enkelt.
Program, torsdag 5. mars
| Tid | Innhold | Hvem | 
|---|---|---|
| 11:00-12:00 | 
 Velkommen! Nytt fra Matematikksenteret  | 
 Camilla N. Justnes  | 
| 12:00-13:00 | 
 Lunsj  | 
|
| 13:00-17:00 (med pauser)  | 
 Digitale prøver i matematikkundervisning på BLU. 
 Diskusjon og refleksjon om Nord Universitet sin nye og uvanlige eksamensform. Presentasjon og diskusjon omkring forskningsprosjekt knyttet til undersøkende matematikkundervisning og overganger i utdanningssystemet. Presentasjon av pågående forskningsarbeid.  | 
 Deepika Vyas og Elena Bøhler Mona Reitan Rosenlund Geir Olaf Pettersen og Monica Volden Reinert Rinvold  | 
| 19:30- | 
 Festmiddag  | 
Program, fredag 6. mars
| Tid | Innhold | Hvem | 
|---|---|---|
| 09:00-12:00 | 
 What are learning trajectories, and how do they connect with play, care, learning and formative development in preschools?  | 
 Douglas Clements og  | 
| 
 12:00-13:00  | 
 Lunsj  | 
|
| 13:00-14:00 | 
 Felles diskusjon knyttet til foredraget/verkstedet før lunsj. Hva betyr det for oss og vårt arbeid?  | 
Alle | 
| 
 14:00-14:15  | 
 Oppsummering  |