Skip to main content

Secondary navigation

  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Logo for Matematikksenteret Logo for matematikksenteret

Main navigation

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk

Mobile menu

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk
  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Breadcrumb

Du er her: Heim Publikasjoner

Publikasjoner

130 treff

Filtrer og søk i publikasjoner

Forskningsomrade
  • Argumentasjon
  • Dybdelæring
  • GeoGebra
  • Kommunikasjon og matematiske samtaler
  • Kompetanseutvikling i matematikk
  • Matematikk i barnehagen
  • Matematikkvansker
  • Matematiske tema
  • Misoppfatninger i matematikk
  • Organisasjonsutvikling
  • Problemløsing
  • Programmering og algoritmisk tenking
  • Regnestrategier
  • Representasjoner
  • Tallforståelse
  • Tilpassa opplæring
  • Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
  • Vurdering og kartlegging
Type
  • Artikkel
  • Miniartikkel
  • Notat
  • Bok-kapittel
Nullstill søk
Minimer

A Bilingual Teacher's Interaction with Curriculum Resources to Support Multilingual Students' Learning in Mathematics

Camilla Normann Justnes
Tilpassa opplæring, Kommunikasjon og matematiske samtaler
2025
How does a bilingual teacher interact with and adapt curriculum resources in mathematics?

Prinsipper i Ambisiøs matematikkundervisning

Svein H. Torkildsen, Olaug E. Lona Svingen
Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2024
Ambisiøs matematikkundervisning bygger på fire grunnleggende prinsipper.

1. Matematikk som gir mening. Elevene er meningsskapere
2. Deltagelse og likeverdig tilgang
3. Tydelige læringsmål
4. Kunnskap om elevene som lærende

Denne artikkelen forklarer og utdyper disse prinsippene.

flerkulturelle rom som ressurs

Camilla Normann Justnes
Kommunikasjon og matematiske samtaler
2024
I denne artikkelen vil jeg presentere noen erfaringer fra klasserom med stort elevmangfold, der forskere og lærere sammen har utforsket hvordan elevenes språklige og kulturelle verktøykasse kan være ressurser for en mer inkluderende matematikkundervisning.

Det utfordrende likhetstegnet

Kjersti Melhus, Janne Fauskanger
Dybdelæring, Regnestrategier, Representasjoner, Tallforståelse
2023
I denne artikkelen vil vi diskutere likhetstegnet - både elevers forståelse av tegnet og anbefalinger for undervisning.

Matematikk i barnehagen gir inkluderende fellesskap

Camilla Normann Justnes, Anne Hjønnevåg Nakken, Beate Nergård
Matematikk i barnehagen, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2023
I barnehagen kan personalet finne på, initiere og drive mange ulike aktiviteter med og for barna. Mange aktiviteter kan bidra til opplevelsen av å være en del av fellesskapet og styrke barnas opplevelse av inkludering. At barna selv medvirker til det som skjer i barnehagen, og hvordan personlet legger til rette for likeverdig deltagelse, spiller inn.

Her vil vi løfte frem noen…

Utforsking med bruk av Penn i GeoGebra

Lene Grøterud Leer
GeoGebra, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2023
GeoGebra gir elevene mulighet til å utforske geometriske sammenhenger på måter som ikke er mulig med papir og blyant. Programmet inneholder mange nyttige verktøy, og i denne artikkelen presenterer jeg ett av de mer ukjente, nemlig Penn. Jeg viser også hvordan Penn kan støtte elevene når de utforsker geometriske sammenhenger i GeoGebra.

Oppgaver som utfordrer og engasjerer

Anne-Gunn Svorkmo
Dybdelæring, Problemløsing, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2023
Alle elever trenger å bli utfordret kognitivt i matematikkundervisningen, også elever som presterer lavt i matematikk. Oppgaver som stiller store kognitive krav, fremmer og utfordrer blant annet elevenes resonnement- og problemløsningskompetanse, og krever at elevene må bruke relevant forkunnskap og ulike representasjoner, og oppgavetypen fokuserer på å utvikle forståelse for matematiske begreper…

Matematiske samtaler i et flerspråklig klasserom - hvordan inkludere flere?

Camilla Normann Justnes, Kristina Gätzschmann
2023
I dette kapitlet vil vi presentere erfaringer fra en studie om inkluderende matematiske samtaler i et flerspråklig klasserom.

Hva kan det være verdt å merke seg ved valg av oppgaver?

Anne-Gunn Svorkmo
Dybdelæring, Problemløsing
2022
Når du som lærer velger oppgaver og problemstillinger som du ønsker at elevene skal arbeide med, på hvilket grunnlag tar du valget ditt? Hva ser du etter? Har du tenkt gjennom hva det kan være lurt å legge merke til?

Jeg vil vise eksempler på hva det er med enkelte oppgaver som gjør at de for meg peker seg ut som interessante.

Pagination

  • Current page 1
  • Nettside 2
  • Nettside 3
  • Nettside 4
  • Nettside 5
  • Nettside 6
  • Nettside 7
  • Nettside 8
  • Nettside 9
  • Next page ››

Logo for NTNU

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

E-post

kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.
Meld deg på her

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring