Hopp til hovedinnhold

Secondary navigation

  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Logo for Matematikksenteret Logo for matematikksenteret

Main navigation

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk

Mobile menu

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk
  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Navigasjonssti

Du er her: Hjem Publikasjoner

Publikasjoner

10 treff

Filtrer og søk i publikasjoner

Forskningsomrade
  • Argumentasjon
  • Dybdelæring
  • GeoGebra
  • Kommunikasjon og matematiske samtaler
  • Kompetanseutvikling i matematikk
  • Matematikk i barnehagen
  • Matematikkvansker
  • Matematiske tema
  • Misoppfatninger i matematikk
  • Organisasjonsutvikling
  • Problemløsing
  • Programmering og algoritmisk tenking
  • Regnestrategier
  • Representasjoner
  • Tallforståelse
  • (-) Tilpassa opplæring
  • Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
  • (-) Vurdering og kartlegging
Type
  • Artikkel
  • Miniartikkel
  • Notat
Nullstill søk
Minimer

Tilbakemeldinger som fremmer læring

Ingunn Valbekmo
Vurdering og kartlegging
2017
Målet med denne teksten er å belyse hvordan man kan gi tilbakemeldinger til elever som en del av en god vurderingspraksis i skolen.

Screening - hva og hvorfor?

Vurdering og kartlegging
2019
Det finnes mange typer screeningtester i matematikk, og ofte er de knyttet til klassetrinnene. Det er gjerne en skriftlig test der elevene løser oppgavene individuelt, uten hjelp eller støtte, og innen en tidsfrist. Slike tester forteller lite om hvordan elevene resonnerer når de løser oppgavene, men læreren får en oversikt over resultatene i klassen og en indikasjon på hvilke elever som trenger…

Problemområder knyttet til brøk

Olav Dalsegg Tokle
Misoppfatninger i matematikk, Matematiske tema, Tallforståelse, Vurdering og kartlegging
2018
En av vanskelighetene med brøk er at begrepet kan ha mange betydninger, og elevene møter alle disse ulike betydningene i dagliglivet. Elevene kjenner til uttrykk som ”halvparten", ”en tredel” og ”et kvarter” før de begynner på skolen, men det er ikke sikkert de har noen forståelse for innholdet i uttrykkene.

Denne artikkelen belyser fire ulike problemområder elevenes…

Barns utvikling av regnestrategier

Olaug E. Lona Svingen
Tilpassa opplæring, Matematikkvansker, Representasjoner, Tallforståelse
2021
Kunnskap om hvordan elever utvikler sine strategier, gir deg som lærer et redskap for å vurdere hvor elevene er i sin utvikling og hvordan eleven kan utvikle sine strategier videre.

Denne artikkelen er en omarbeiding av artikkelen «Barns strategier i arbeid med tall» (Svingen, 2016) og hovedfokuset her vil være på hvordan elever utvikler tallfaktakunnskap. Målet er at elever…

Sentrale kjennetegn på god læring og undervisning i matematikk

Mona Nosrati, Kjersti Wæge
Tilpassa opplæring, Dybdelæring, Utforskende og ambisiøs matematikkundervisning
2015
Målet med denne artikkelen er å sette fokus på forskning om god læring og undervisning i matematikk ved å gi en sammenfattet og lett tilgjengelig - men samtidig faglig robust - oversikt over sentrale ideer innen dette forskningsfeltet.

Vi vil referere til både norsk og internasjonal litteratur, men vil hele tiden å beholde den norske konteksten som bakgrunn for det som blir…

Intensiv opplæring i matematikk

Olaug E. Lona Svingen, Svein Anders Heggem
Tilpassa opplæring, Kommunikasjon og matematiske samtaler, Matematikkvansker, Representasjoner
2019
Alle elever har behov for og kan utvikle en dypere matematisk forståelse, men noen trenger litt bedre tid og mer målrettet innsats for å trenge inn i matematikken. De trenger å bli utfordret og engasjert slik at matematikk skaper mening og blir relevant. Intensiv opplæring kan gi elevene denne muligheten og være avgjørende for at de kan glede seg over egne oppdagelser og styrke den indre…

Hvordan utnytte muligheter i flervalgsoppgaver

Morten Svorkmo
Tilpassa opplæring, Tallforståelse
2014
Gjennom flere år har jeg i egen klasse benyttet oppgaver fra Kengurukonkurransen som et utgangspunkt for samarbeid og felles oppgaveløsing i hel klasse eller gruppe. Dette er flervalgsoppgaver med varierende vanskegrad og med ulike matematiske tema. Når en skal forsøke å legge til rette for at hver enkelt elev skal møte utfordringer på sitt nivå, er det lett å tenke at en skal jobbe med ulike…

Minoritetselever, undervisningsspråk og kultur

Tilpassa opplæring, Kommunikasjon og matematiske samtaler
2014
Ut fra min mangeårige erfaringsbakgrunn som matematikklærer i Oslo på skoler med opptil 95 % minoritetselever, har jeg erfart at undervisningen ofte er organisert for elever med norsk som førstespråk. Dette kan være et tegn på at betydningen av språk og kultur ikke blir vektlagt i stor nok grad for minoritetsspråklige elever.

I det følgende ser jeg på to faktorer; språk og kultur,…

Planlegging av intensiv opplæring: En smakebit fra aktivitet om tid

Olaug E. Lona Svingen
Tilpassa opplæring, Matematikkvansker, Representasjoner
2022
Skolene er pålagt å gi elevene på 1. - 4. trinn intensiv opplæring når de står i fare for å bli hengende etter. Men hvordan planlegge innhold i intensiv opplæring? Forskning og erfaringer fra praksisfeltet viser at "fasemodellen" er et godt verktøy for å planlegge innhold i den intensive opplæringen.

A Bilingual Teacher's Interaction with Curriculum Resources to Support Multilingual Students' Learning in Mathematics

Camilla Normann Justnes
Tilpassa opplæring, Kommunikasjon og matematiske samtaler
2025
How does a bilingual teacher interact with and adapt curriculum resources in mathematics?

Logo for NTNU

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

E-post

kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.
Meld deg på her

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring