Tilbakemeldinger som fremmer læring

 / 
Målet med denne teksten er å belyse hvordan man kan gi tilbakemeldinger til elever som en del av en god vurderingspraksis i skolen.

Ifølge Utdanningsdirektoratet er all vurdering som foregår underveis i opplæringen en underveisvurdering. Underveisvurderingen skal være et redskap i læringsprosessen, for å bidra til at elever får økt sin kompetanse i fag. Vurdering har stor innvirkning på elevenes læring:

"En god vurderingspraksis motiverer og har læring som mål og den er et redskap i læreprosessen for å bidra til at elevene får økt kompetansen sin i fag. Underveisvurdering skal inneholde informasjon om kompetansen til elevene og den skal gi en forklaring på hvordan elevene kan utvikle kompetansen sin videre i faget" (Utdanningsdirektoratet, 2017).

God vurderingspraksis skal altså gi elevene både tilbakemeldinger med informasjon om den kompetansen de innehar og framovermeldinger som sier hvordan de skal arbeide videre for å øke sin kompetanse. Videre i denne teksten vil begrepet tilbakemeldinger brukes både om framovermeldinger og tilbakemeldinger.

 

Artikkelen er også publisert på Realfagsløyper som en del av modulen "Tilbakemeldinger som fremmer læring".