Hopp til hovedinnhold

Secondary navigation

  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Logo for Matematikksenteret Logo for matematikksenteret

Main navigation

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk

Mobile menu

  • Aktiviteter
  • Faglitteratur
  • Forskning
  • Utviklingssamarbeid
  • Konferanser og nettverk
  • Konkurranser
  • Ressurser for skole og barnehage
  • Yrkesfag
  • Nasjonal satsing - Meningsfull matematikk
  • Aktuelt
  • Om senteret
  • Nettbutikk
  • English
Icon/CalculatorArrow-circleIcon/PuzzleIcon/CaretIcon/CaretIcon/CheckedIcon/ClockIcon/DownloadIcon/ExternalIcon/FacebookIcon/FilmIcon/GalleryIcon/GrunnskoleIcon/HamburgerIcon/ImageIcon/ListIcon/XLyspære_transparentIcon/MailIcon/MinusIcon/PDFIcon/PersonPerson_transparentPersoner_transparentIcon/PlusIcon/PrinterPuslespill_transparentSnakkebobler_transparentSpørsmålstegn_transparentIcon/Tag-pinTriangleIcon/TwitterIcon/DiplomIcon/WordIcon/ansatteIcon/arbeidspakkerIcon/besoksadressecheckbox-checkedcheckbox-uncheckedIcon/close-whiteelektro_transparentIcon/errorevighet_transparentfraktaler_transparentgraf_transparentgresk_transparentgrid-whiteGeogebra - Grunnskole v3handlekurvhjerne_transparentIcon/hvemsvarerGeoGebra - KikoraIcon/Light bulbIcon/TrophyIcon/Glasseslinjal_gradskive_transparentlinjer_transparentlist-whiteIcon/Bookpasser_transparentIcon/phoneIcon/postadresseGroup 2GroupIcon/DirectionIcon/ressurspersonerIconsirkel_transparentTemateselering_transparenttetraeder_transparenttrekant_transparentvinkel_transparentvolum_transparent

Navigasjonssti

Du er her: Hjem Søk

Søk

131 treff

Filtrer og søk

Målgruppe
  • Barnehage (7)
  • Grunnskole (4)
  • Videregående (2)
Innholdstype
  • (-) Innholdsside (131)
  • Læringsressurs (56)
  • Nyhet (25)
  • Publikasjon (15)
  • Produkt (1)
Nullstill søk
Minimer

Å dividere et lite tall med et stort tall er umulig

… på erfaringer med små hele tall. Innlæring av divisjon skjer … på å dele noe likt på et gitt antall. Dette konkretiseres ofte ved … blir fordelt likt på et gitt antall personer, gjerne som svar på …
27.03.2019
Innholdsside

Andre problemer knyttet til Tall

… Tall mellom tallene En del elever sliter med å … at det eksisterer et uendelig antall tall mellom et gitt tallpar. For …
27.03.2019
Innholdsside

Desimaltall som par av hele tall

… med symboliseringen av desimaltall fører det i noen sammenhenger … er satt sammen av to uavhengige, naturlige tall som er skilt fra … kan tolke det som to separate, naturlige tall ”fem og sekstifem”. …
27.03.2019
Innholdsside

Modul 2 - Utvikle elevenes strategier i arbeid med tall

… Oppgavestrenger i arbeid med tallforståelse.    Marker deler … I artikkelen brukes “vennlige tall” mens i filmen brukes “snille tall” om samme sak. I filmen …
05.06.2019
Innholdsside

Teller (nevner) eller prosent er et isolert tall

… ser på telleren som et isolert tall, vil få rett svar selv om de … de ser på nevneren som et isolert tall. Eksempel 2: En pizza er delt … Noen elever ser også på prosenttallet som et isolert tall, og …
27.03.2019
Innholdsside

Vanlige misoppfatninger knyttet til Tall

… Prøven Tall kartlegger misoppfatninger … og forståelsen av desimaltall. Misoppfatninger:    Null som … for eksempel for å skille et tall som 401 fra tallet 41. Siden …
03.04.2019
Innholdsside

Diagnostiske oppgaver knyttet til Tall

… knyttet til Tall. Enkelte oppgaver kartlegger … Null som plassholder 1, 2 Desimaltall som par av hele tall 3, 4, 5, 6  Antall desimaler …
27.03.2019
Innholdsside

Lek med tall og telling

… Barn er nysgjerrige på tall! De utforsker tallmessige sammenhenger og erfarer at tall kan brukes på mange måter …
Jente teller på fingrene
29.11.2023
Innholdsside

Modul 2 - Observere elevenes strategier i arbeid med tall

… barn bruker i arbeid med tall. … I modulen skal dere se … elevenes strategier i arbeid med tall? Kjerneelement : … Tellestrategier Avledet tallfakta T ​a llfakta Dere har nå …
05.06.2019
Innholdsside

Undervisningsopplegg knyttet til Tall

… solide begreper innenfor området tall.  … … undervisningsopplegg knyttet til Tallregning. Telle med 0,3 fra … skjer når de teller og får en heltallsdel? Hva skjer med de elevene …
01.03.2019
Innholdsside

Sider

  • Nåværende side 1
  • Side 2
  • Side 3
  • Side 4
  • Side 5
  • Neste side Neste

Logo for NTNU

Postadresse

Matematikksenteret, NTNU
7491 Trondheim

Besøksadresse

Lysholmbygget,
E.C. Dahlsgt. 2, 2. etg.

E-post

kontakt@matematikksenteret.no

Kjernetid

09:00 - 15:00

Hold deg oppdatert!

Få nyheter og info om aktiviteter og læringsressurser gjennom vårt nyhetsbrev.
Meld deg på her

Personvernerklæring

Tilgjengelighetserklæring