Modul 3 - Intervju for å oppdage misoppfatninger

Målet med modulen er å få erfaring med bruk av diagnostiske oppgaver og elevintervju som verktøy for å få innblikk i elevenes tenking og forståelse.

Dette svarer modulen på: Hvordan kan intervju gi oss informasjon om elevenes tenkning og forståelse?

Kjerneelement: Resonnering og argumentasjon

Tema: Likhetstegnet

Tidsbruk hele modulen: 225 minutter + utprøving med elever

 

Gjennom modulen får dere innblikk i oppgaver som kan avdekke misoppfatninger, og eksempler på elevsvar som kan tyde på at elevene er i misoppfatninger.

A – Forarbeid

30 minutter
Individuelt

Noter hva du legger i begrepet misoppfatning. 

Les Diagnostiske oppgaver og Gjennomføring av elevintervju, og marker deler som du finner spesielt viktige, relevante eller utfordrende.

Reflekter rundt spørsmålene ut fra tekstene du leste.​​

  • Hva ligger i begrepet misoppfatning?
  • Hva kan årsakene til misoppfatninger være?
  • Hvordan kan du bruke elevintervju for å avdekke misoppfatninger?

Ta med notatene til B – Samarbeid.

B – Samarbeid

135 minutter
Grupper og plenum

Oppsummering  A – Forarbeid (20 minutter)

Bruk notatene fra forarbeidet, og diskuter i grupper på tre–fire personer:

  • Hva ligger i begrepet misoppfatning?
  • Hva kan årsakene til misoppfatninger være?
  • Hvordan kan du bruke elevintervju for å avdekke misoppfatninger?

Gruppene blir enige om et par momenter dere vil dele i plenum.
 

Faglig påfyll (25 minutter)

I PowerPoint-presentasjonen er det eksempler på misoppfatninger, og eksempler på diagnostiske oppgaver og elevsvar som tyder på at elevene er i misoppfatninger.

Diagnostiske oppgaver knyttet til likhetstegnet (30 minutter)

Løs oppgavene Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet indviduelt.
 

Gå sammen i grupper, og diskuter følgende spørsmål: 

  • Hvilke av oppgavene tror dere at elevene vil løse riktig?
  • Hvilke feilsvar forventer dere å få på de ulike oppgavene?
  • Hvilken tankegang kan ligge bak feilsvarene?
  • Hvilke spørsmål kan egne seg i et elevintervju for å få tak i elevenes tenkning?

Analyse av elevsvar (15 minutter)

Diskuter elevsvarene som ligger i PowerPoint-presentasjonen i plenum, med bakgrunn i teorien og gruppediskusjonene.

Planlegg elevintervju (45 minutter)

Målet med dette intervjuet er å lytte til elevenes tenkning og resonnement for å undersøke om elevene har misoppfatninger knyttet til forståelsen av likhetstegnet. En typisk misoppfatning er at elevene tror at likhetstegnet betyr «her kommer svaret».

En måte å gjennomføre elevintervju på, er å bruke Newmans analyse (McIntosh, 2007):

  1. Kan du lese spørsmålet for meg? (lese)
  2. Hva spørres det etter i oppgaven? (forstå)
  3. Kan du fortelle meg en måte å finne svaret på? (bearbeide)
  4. Kan du vise meg hvordan du fant svaret, og si meg hvordan du går fram for å finne det? (beskrive framgangsmåte)
  5. Kan du nå skrive svaret på oppgaven? (avkode)

Bruk oppgavene i Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet, og planlegg elevintervju der dere skal undersøke elevenes forståelse av likhetstegnet.

Drøft følgende punkter med tanke på elevene dere vil intervjue:

  • Velg minst én oppgave elevene vil få til.
  • Velg oppgaver dere tror vil være utfordrende for de ulike elevene.
  • Tenk gjennom hvilke elevsvar dere vil få på de ulike oppgavene.
  • Tenk gjennom gode oppfølgingsspørsmål.

Tenk gjennom hvordan dere vil dokumentere elevenes tanker og resonnement (egne notater, lydopptak, video e.l.).

    C – Utprøving

    15 minutter
    Tidsbruken avhenger av hvordan intervjuet gjennomføres, og hvor mange elever det gjelder.

    Gjennomfør de planlagte elevintervjuene.

    Analyser resultatene, sett i lys av litteratur og diskusjoner.

    Reflekter rundt disse spørsmålene:

    • Hva ga elevintervjuene svar på?
    • Hvilke misoppfatninger ble avdekket?
    • hvilke sammenhenger kan disse misoppfatningene være et problem?
    • Hv​​​​​​ordan skal informasjonen brukes?

    Ta med notatene til D – Etterarbeid.

    D – Etterarbeid

    60 minutter
    G
    rupper og plenum

    Erfaringsdeling fra utprøving (30 minutter)

    Gå sammen i grupper og del erfaringene fra utprøvingene.

    • Hva ga elevintervjuene svar på?
    • Hvilke misoppfatninger ble avdekket?
    • hvilke sammenhenger kan disse misoppfatningene være et problem?
    • Hvordan skal informasjonen brukes?

    Hver gruppe velger et elevsvar og presenterer i plenum (knyttet til spørsmålene ovenfor).

    Hver gruppe presenterer sine betraktninger knyttet til et elevsvar.

    Konsekvenser for undervisningen i matematikk (30 minutter)

    Diskuter i grupper (20 minutter) og oppsummer i plenum (10 minutter).

    Diskuter disse spørsmålene i kollegiet, og bli enige om en felles praksis for din skole eller ditt nettverk:

    • Hvordan kan dere hjelpe elever som er i misoppfatninger?
    • Hvilke erfaringer har dere gjort ved å bruke elevintervju til å avdekke elevenes tenkning?
    • Hvordan og i hvilke situasjoner kan erfaringene med elevintervju videreføres og implementeres som en del av undervisningen?

    Velg en i kollegiet som noterer konklusjonene om felles praksis. Bli enige om hva dere vil gjøre videre.

    Anbefalinger til videre arbeid

    Pakke 3  Oppfølgingspraksis – Modul 4 Diagnostisk undervisning

    Pakke 2  Vurderingspraksis – Modul 1 Dynamisk kartlegging

    Realfagsløyper.no – Tema Vurdering og tilpasset opplæring – Pakke 2 Misoppfatninger i matematikk

    Til deg som leder modulen

    Forberedelse for den som leder modulen

    • Les gjennom hele modulen, og forbered deg på å lede B – Samarbeid og D – Etterarbeid.
    • Se gjennom PowerPoint-presentasjonen.
    • Gi deltakerne beskjed om å gjøre A – Forarbeid individuelt før de starter med B – Samarbeid.
    • Kopier Diagnostiske oppgaver om likhetstegnet til B – Samarbeid.

    Ressurser