Program Novemberkonferansen 2024
Tirsdag 19. november
Klokkeslett | Innhold | Målgruppe |
---|---|---|
08.00 - 09.30 | Registrering | |
09.30 - 10.00 |
Åpning Kjersti Wæge |
|
10.00 - 10.50 |
Plenum 1 Nytt om prosjekter og ressurser ved matematikksenteret Matematikksenteret |
|
10.50 - 11.05 | Pause | |
11.05 - 11.55 |
Plenum 2 Vad är en god och rik matematikundervisning? Andreas Ryve |
|
11.55 - 13.00 | Lunsj | |
13.00 - 14.20 |
Delplenum 1 Matematiska samtal, lärares frågor och elevers föreställningar – Rika matematiska diskussioner Andreas Ryve |
S+M |
13.00 - 14.20 |
Storverksted 2 What a Lesson Looks Like in a Thinking Classrooms Peter Liljedahl |
U+Vgs |
13.00 - 14.20 |
Verksted 1 Pål Harald Hansen og Ine Chatrin Halfdansen Hetty |
Alle |
13.00 - 14.20 |
Verksted 2 Åpne opp for kreativ problemløsning! LAMIS barnetrinn |
S+M |
13.00 - 14.20 |
Verksted 3 Matematikkstien - problemløsing, samarbeid og fysisk aktivitet Monica Rehaug og Anne-Gunn Svorkmo |
S+M |
13.00 - 14.20 |
Verksted 4 Olav Dalsegg Tokle og Astrid Bondø |
M |
13.00 - 14.20 |
Verksted 5 Digitale problemløsningshelter Anja Olsen |
M (+U) |
13.00 - 14.20 |
Verksted 6 Victoria Dixon Sandberg |
M+U |
13.00 - 14.20 |
Verksted 7 Å engasjere elever til å utforske, resonnere og løse problemer Tor Espen Kristensen |
(M)+U+Vgs |
13.00 - 14.20 |
Verksted 8 Mona Nosrati |
U+Vgs |
13.00 - 14.20 |
Verksted 9 Problemløsning på videregående skole Helmer Aslaksen |
Vgs |
14.20 - 14.45 | Pause | |
14.45 - 16.05 |
Storverksted 3 What a Lesson Looks Like in a Thinking Classrooms Peter Liljedahl |
S+M |
14.45 - 16.05 |
Storverksted 4 "Problem Posing" - Hvordan kan vi få elever til å formulere egne problemløsningsoppgaver? Lisa Steffensen |
M+U+Vgs |
14.45 - 16.05 |
Verksted 10 Åpne opp for kreativ problemløsning! LAMIS barnetrinn |
S+M |
14.45 - 16.05 |
Verksted 11 Skal jeg gange eller dele her, lærer? Ann Kristin Stustad Nybø |
S+M |
14.45 - 16.05 |
Verksted 12 Magni Hope Lossius og Silke Lekaus |
(S)+M+(U) |
14.45 - 16.05 |
Verksted 13 Utforsking og problemløsing med digitale verktøy Andreas Haaland og Niclas Roos |
M+U |
14.45 - 16.05 |
Verksted 14 Problemløsning gjennom escape room Thomas Myren Gulowsen |
U (Alle) |
14.45 - 16.05 |
Verksted 15 Læreren i problemløsninsprosessen: Hvordan ikke løse problemet? Eivind Bråtalien og Marte Bråtalien |
M+U+Vgs |
14.45 - 16.05 |
Verksted 16 Problemløsning med programmering Marianne Maugesten og Cathrine Føske Johnsen |
U+Vgs |
14.45 - 16.05 |
Verksted 17 Korleis laga eigne, læreplantilpassa problem (til utforsking og problemløysing)? Håvard Andreassen |
U+Vgs |
14.45 - 16.05 |
Verksted 18 Hvordan programmering kan legge til rette for diskusjon og problemløsing i matematikk (og andre fag) Morten Munthe |
U+Vgs |
19.00 | Middag |
Onsdag 20. november
Klokkeslett | Innhold | Målgruppe |
---|---|---|
09.00 - 10.20 |
Storverksted 5 Problemløsning i Algebra Learning-Teaching Activities David Reid, Linda Opheim og Elin R. Lid |
(S)+M+(U) |
09.00 - 10.20 |
Storverksted 6 Utforsking og problemløsing - to sider av samme sak? Arne Karlsen Amdal, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie |
U+Vgs |
09.00 - 10.20 |
Verksted 19 Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk Mona Røsseland |
Alle |
09.00 - 10.20 |
Verksted 20 Kom i gang med matematisk modelering: Rask kognitiv aktivering, 3-akts oppgaver og Fermi-problemer Pamela Helder Naylor |
S+M |
09.00 - 10.20 |
Verksted 21 Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen |
S+(M) |
09.00 - 10.20 |
Verksted 22 Å undervise brøk gjennom problemløsning Ragnhild Øksdahl og Kjærand Iversen |
M |
09.00 - 10.20 |
Verksted 23 Problemløsningsoppgaver fra UngeAbel - Hvordan bruke disse i matematikkundervisningen? Marianne Maugesten og Monica Nordbakke |
M+U |
09.00 - 10.20 |
Verksted 24 Matematisk minne - en hjelp ved problemløsning i matematikk Niclas Larson og Kerstin Larsson |
M+U+Vgs |
09.00 - 10.20 |
Verksted 25 "Pennydropping", "likes" og matematisk problemløsnig Sigbjørn Hals |
U+Vgs |
09.00 - 10.20 |
Verksted 26 Å undervise tekstprogrammering med oppgavestrenger Mari Solberg Jensen og Antoine Julien |
U+Vgs |
09.00 - 10.20 |
Verksted 27 Vurdering av digitale hjelpemidler i problemløsningsprosessen Stian Hirth og Ine Saksvik |
U+Vgs |
10.20 - 10.40 | Pause | |
10.40 - 12.00 |
Storverksted 7 Hvor sikker er du på at dette er løsningen på problemet? Ingunn Valbekmo og Kjersti Pleym Spigset |
S+M |
10.40 - 12.00 |
Storverksted 8 Marte Bråtalien |
U+Vgs |
10.40 - 12.00 |
Verksted 28 Thomas Utvær og Camilla N. Justnes |
Alle |
10.40 - 12.00 |
Verksted 29 Tegning som støtte til tanken - Bli med og utforsk kraften i å tegne i matematikk Mona Røsseland |
Alle |
10.40 - 12.00 |
Verksted 30 Bruk av oppdrag i lekbasert matematikkundervisning Marianne Eskeland og Julie Hvidsten Kristiansen |
S+M |
10.40 - 12.00 |
Verksted 31 Hvordan ødelegge en god problemløsningsoppgave? Signe Holm Knudtzon |
M+U |
10.40 - 12.00 |
Verksted 32 En utforskende oppgave i skjæringsfeltet mellom matematikk og mat-og helsefaget Antje Meier |
M+U (Alle) |
10.40 - 12.00 |
Verksted 33 Statistisk usikkerhet - matematikkfaglig læring og personlig dannelsesreise Christian Salvesen |
U |
10.40 - 12.00 |
Verksted 34 Problemløsning med programmering Knut Skrindo |
U+Vgs |
10.40 - 12.00 |
Verksted 35 Åpne opp for kreativ problemløsning! LAMIS U-Vgs |
U+Vgs |
10.40 - 12.00 |
Verksted 36 Birte Vestergaard |
Vgs |
12.00 - 13.00 | Lunsj | |
13.00 - 13.50 |
PLENUM 3 Building Thinking Classrooms: Closing the Lesson Peter Liljedahl |
|
13.50 - 14.10 | Pause | |
14.10 - 15.00 |
PLENUM 4 Helge Thorbjørnsen |
|
15.00 - 15.10 | Avslutning |