20 minutter
Hele klassen

Når kan du se bort fra nuller?

Bildet til tallet 0

Emne

Posisjonssystemet, null som plassholder

Hensikt

Få erfaringer med og økt forståelse for hva sifferet 0 betyr på ulike posisjoner i posisjonssystemet

Du trenger

Kladdeark og blyant

Beskrivelse av opplegg

Klassen eller gruppa sitter i lyttekroken. Vis fram bildet på smartboarden eller overhead:

Først skal elevene tenke gjennom spørsmålene individuelt i to-tre minutter. Deretter setter de seg sammen to og to, eller tre og tre, og diskuterer det de har kommet frem til. Til slutt presenterer hver gruppe det de har blitt enige om. Dette kalles  IGP-metoden: først individuelt arbeid, så diskusjon i par/grupper før læreren leder en oppsummering i plenum.

Spørsmål til diskusjon:

  • Er det noen tall på bildet som har samme verdi? I tilfelle hvilke? Grupper dem som er like og forklar hvorfor de har samme verdi.
  • Er 0,30 det samme som 0,3? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  • Har det noe å si for verdien til et tall at du legger til en 0 på slutten?  Diskuter og begrunn.

Kommentarer til læreren

Få elevene til å bruke de riktige begrepene under diskusjonene. Ha fokus på posisjonssystemet og bruk begreper som enere, tiere, tideler, hundredeler osv.

 

 

 

 

Kompetansemål

Etter 4. årssteget - Tal
beskrive og bruke plassverdisystemet for dei heile tala, bruke positive og negative heile tal, enkle brøkar og desimaltal i praktiske samanhengar og uttrykkje talstorleikar på varierte måtar
Etter 7. årssteget - Tal og algebra
beskrive og bruke plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent og plassere dei ulike storleikane på tallina