Sammen om oppdraget 2025

Logo til Sammen om oppdraget
Sammen om oppdraget er en årlig nettverkssamling for fagmiljøer som arbeider med matematikkvansker. Tema i 2025 er "Tid for tiltak – en praktisk tilnærming".

Nettverkssamlingen Sammen om oppdraget er et årlig tiltak for å bygge opp et sterkt kompetansemiljø knyttet til matematikkvansker i Norge. Her samarbeider flere fagmiljø med problemstillinger på dette området, og målet er å utnytte og utvikle kompetansen som finnes i de ulike miljøene.

Samlingen i 2025 vil legge vekt på ulike tiltak knyttet til elevgruppen.

Målgruppe for nettverkssamlingen er: Skoleansvarlige i kommune og fylke, PPT, Statped, universiteter og høyskoler.

Påmelding

Påmeldingsfrist: 6 oktober.

Nettverkssamlingen er gratis.

Deltakere må dekke egne reiseutgifter.

Det er bindende påmelding. De som ikke møter blir fakturert for faktiske utgifter.

Program

Onsdag 29. oktober

10.00 – 11.40

Åpning

Tid for tiltak – en praktisk tilnærming

Overordnet problemstilling: Hva legger vi i praktisk tilnærming?

Innledning med:

Kjersti Wæge: En mer praktisk, utforskende og variert skole

Linda G: Opheim og Aase Marie Rolstad: Sammen for målrettede tiltak

11.40 – 12.00

Pause

11.40 – 13.00

Intensiv opplæring for elever i risiko for å utvikle matematikkvansker

Anita Lopez-Pedersen og Tonje Amland

13.00 – 14.00

Lunsj

14.00 – 15.20

IOP – Hva er det og hvordan gjør vi det?

Lisbeth Iglum Rønhovde

15.20 – 15.40

Pause

15.40 – 17.00

1A

Fra sakkyndig vurdering til funksjonell IOP

Lisbeth Iglum Rønhovde

1B

Fysisk aktiv læring og matematikk

Tom Christian Wergeland

1C

ABC123-intervensjonen

Anita Lopez-Pedersen og Tonje Amland

19.00 Middag

 

Torsdag 30. oktober

08.30 – 09.50

2A

Autentiske tekster i matematikk – Leseløp!

Mari Elise Snildal

2B

Fysisk aktiv læring og matematikk

Tom Christian Wergeland

2C

ABC123-intervensjonen

Anita Lopez-Pedersen og Tonje Amland

09.50 – 10.10

Pause

10.10 – 11.30

Unpacking Mathematical Profiles in Students with Dyscalculia and Other Learning Difficulties

Giannis Karagiannakis

11.30 – 12.30

Lunsj

12.30 – 13.15

From Assessment to Action: Tailored Math Interventions for Learners with Diverse Needs

Giannis Karagiannakis

13.15 – 13.45

Ulike perspektiver på matematikklæring eller to sider av samme sak?

Programkomiteen

13.45 – 14.00

Pause

14.00 – 14.45

Meningsfull matematikk: Læringsressurser (SUM)

Matematikksenteret

14.45 - 15.00

Avslutning