Intensiv opplæring for elever i risiko for å utvikle matematikkvansker
I dette innlegget vil vi gå gjennom hvilke ferdigheter vi vet er viktig for utvikling i matematikk, og hvordan man bruker denne kunnskapen når man skal forankre dette i tiltak som gir elever intensiv opplæring i regning. Vi vil her presentere det vi vet fra tidligere forskning, vise resultater fra ABC123-intervensjonen som har vært en randomisert kontrollert studie hvor effekten av et intensivt tiltak har vært undersøkt. ABC123-intervensjonen ble introdusert på Sammen om oppdraget 2024, og er prosjekt vi ser på hvordan vi kan støtte elever som er i risiko for å utvikle spesifikke lærevansker, og hva intensiv opplæring bør inneholde.
Anita Lopez-Pedersen er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har tidligere jobbet som lærer og spesialpedagog i barneskolen og PP-rådgiver. Hennes forskning fokuserer på utvikling av matematikkferdigheter, lærevansker i matematikk, og da særlig på effekt av tiltak, forebygging av vansker og også lærevansker hos innsatte i fengsel.
Tonje Amland er postdoktor i prosjektet SpedAims ved Institutt for Spesialpedagogikk, UiO. Hun har blant annet tidligere jobbet med utredning av elever med stort læringspotensial i England. Hennes forskning fokuserer på utviklingspsykologi, utvikling av tallforståelse og matematikkvansker, læringsmiljø i hjemmet, og da særlig på meta-analyserer og effekt av tiltak.