Bedriftsbesøk med matematikk i fokus

Modellering er et av kjerneelementene i matematikk, altså det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i faget. Kort fortalt handler modellering om å oversette mellom den virkelige verdenen og den matematiske verdenen. Det gjør mange bedrifter når de arbeider med problemer fra virkeligheten som de løser ved å bruke matematikk.
Modelleringsprosessen
Når elevene arbeider med modellering i matematikk, arbeider de med et problem fra den virkelige verdenen. De må forstå, forenkle og oversette problemet til den matematiske verdenen. I den matematiske verdenen løser elevene problemet og går tilbake til den virkelige verdenen for å vurdere om løsningen er gyldig. Modellering er å arbeide i begge de to verdenene (den virkelige og den matematiske), og å bevege seg mellom dem.
Mange tenker på modellering som å lage funksjoner som passer til reelle data, men modellering er altså mye mer enn det.
Ved å knytte bedriftens arbeid til modelleringsprosessen og matematiske temaer som er relevante for elevgruppen du skal besøke, kan du bidra til at besøket har et tydelig, matematikkfaglig fokus.
For bedriften
Når du skal planlegge et skolebesøk, kan det være fint å ha noen læringsmål for elevene som utgangspunkt. Her er et forslag:
- Få konkret(e) erfaring(er) med hvordan bedriften bruker matematikk
- Synliggjøre hvorfor vi trenger matematikk
- Utvikle modelleringskompetanse
- Få lyst til å lære mer
Før besøket
Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver/prosjekter/utfordringer bedriften har som krever bruk av matematikk og som det kan være aktuelt for elevene å bli kjent med. I grunnskolen arbeider elevene med tall, tallforståelse, algebra, funksjoner, geometri, måling, personlig økonomi, statistikk og sannsynlighet.
Lag så en plan for et opplegg for elevene. Pass på at det elevene skal gjøre er tett koblet til arbeidet i bedriften slik at de opplever innholdet som ekte. Ha som mål at elevene kan gjennomføre hele modelleringsprosessen:
- Forstå og forenkle
- Matematisere
- Arbeide matematisk
- Tolke
- Validere
Elevene bør arbeide i grupper, gjerne med tre på hver. Praktiske innslag som konkreter, materiell eller tegning kan være positivt for elevenes læring og engasjement. Vurder om elevene skal presentere arbeidet sitt, for eksempel i en minikonferanse.
Prat med læreren om din plan for gjennomføring og be han/hun vurdere om elevene har de nødvendige forkunnskapene for å delta. Gjør eventuelt tilpasninger.
Under besøket
La elevene være aktive deltakere som kan ta egne valg og gjøre egne vurderinger underveis i arbeidet. Om mulig, la prosessen ligne på hvordan dere selv arbeider i bedriften.
Lærer bør være til stede når du er på besøk. Det gir læreren mulighet til å lære mer om hvordan matematikk brukes utenfor skolen, og det er viktig for at han/hun skal kunne bruke (…) i matematikkundervisningen seinere.
Ved å være til stede får læreren: Kompetanseheving, anvendelse, relevans, se elevene på en annen måte,
For lærere
Etter at en bedrift har vært på besøk, kan elevene lage en rapport fra arbeidet med fokus på matematikk. Det kan for eksempel være en plakat, PowerPoint, kort film eller podcast.
Hvis elevene har flere erfaringer med modellering enn bedriftsbesøket, kan de koble arbeidet under besøket til de ulike delene i modelleringsprosessen.