MatteLIST - ny nettside med aktiviteter som passer alle

Nyhet
/
28.11.2018
Faksimile Mattelist
Mattelist.no er en ny nettside med matematiske aktiviteter med utfordringer som passer for alle! Aktivitetene kan brukes av lærere i undervisningen og passer for elever som vil utforske matematikk på egenhånd.

Mattelist.no er et nettsted med matematiske oppgaver som skal være enkle å komme i gang med, samtidig som de kan gi store utfordringer. Prinsippet er at oppgavene skal ha “lav inngangsterskel og stor takhøyde” (LIST)

I tillegg til aktivitetene inneholder MatteLIST lærerveiledninger og mini-artikler som bidrar til å sette innholdet i en større faglig kontekst for god læring og undervisning i matematikk. Disse ressursene egner seg også godt for interesserte foreldre og skoleledere.

MatteList from Matematikksenteret on Vimeo.

Laget på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet

I 2017 fikk Matematikksenteret i oppdrag å lage en nettside for elever med stort læringspotensial og ekstra nysgjerrighet i matematikk. Matematikksenteret innledet et samarbeid med NRICH ved University of Cambridge i England, som har utviklet flere tusen forskjellige nettbaserte aktiviteter i matematikk. Det skulle vise seg å være fruktbart: Gjennom prosjektet er et hundretalls aktiviteter oversatt og tilpasset til norsk.

Foreløpig har vi lansert 100 aktiviteter, flere kommer etter hvert!

Hva betyr Mattelist?

Navnet «MatteLIST» er ikke tilfeldig valgt. «LIST» er en forkortelse som bygger på et prinsipp om at aktivitetene har "Lav Inngangsterskel og Stor Takhøyde": Det skal være lett å komme i gang for de fleste, og samtidig er det mulig å jobbe på et svært høyt matematisk nivå.

 

Novemberkonferansen%202018_11.jpg
Mattelist.no er også tilpasset mobil og nettbrett. 

 

Oppgaver fra NRICH ved University of Cambridge

Innholdet på MatteLIST.no er hentet fra NRICH ved University of Cambridge.
I utgangspunktet ble oppgavene laget som utfordringer til elever som ønsket å fordype seg ekstra i matematikkfaget. Gruppen som laget oppgavene fant raskt ut at de i grunnen egnet seg veldig godt til elever på mange forskjellige nivåer i matematikk.