MatteLYST: Nytt tilbud til matematikklærere i Newton-kommuner

Nyhet
/
11.11.2024
To lærere som står og diskutere ved en vertikal tavle
MatteLYST er et praksisnært kompetanseutviklingstilbud i utforskende og variert undervisning, rettet mot mellomtrinnslærere i Newton-kommuner. Målet er å gi flere lærere kompetanse til å øke elevenes grunnleggende forståelse, læringsutbytte og motivasjon for matematikkfaget.

Innholdet i MatteLYST er forskningsbasert og utviklet av Matematikksenteret NTNU og Newton-administrasjonen (Newton Norge). Deltagerne får teoretisk og praktisk innføring i metodikk som fremmer utforskende og varierte undervisningsmetoder – i tråd med LK20. Tema er:

  • Kjennetegn på variert og utforskende undervisning
  • Bruk av samtaletrekk
  • Hvordan jobbe med oppgaver fra MatteLIST
  • Pedagogisk dømmekraft og valg i undervisningen

Organisering  

Visuell framstilling av kompetansetilbudet MatteLYST

MatteLYST består av to fysiske samlinger, én digital samling og mellomarbeid. Løpet har en varighet på ca. 12 uker. Inntil 30 lærere fra hver kommune kan delta. 

Samlingene gjennomføres i Newton-rom i kommunene og koordineres av lokale Newton-lærere. Matematikksenteret har ansvar for faglig innhold, mens Newton Norge ivaretar det administrative.

Rammene for kurstilbudet er lagt, men kommunene kan påvirke noe av innholdet etter lokale behov. 

Er dere interessert i å delta?

MatteLYST retter seg mot Newton-kommuner og kurspakken kan finansieres med DEKOM-midler. For mer informasjon, ta kontakt med kurskoordinator Bård Vinje

Skoleåret 2025/26 vil MatteLYST gjennomføres i tre Newton-kommuner. Det betyr at førstemann til mølla-prinsippet gjelder.