Verksted 22

 

Utforskende matematikkundervisning i flerspråklige klasserom

Camilla Normann Justnes
Camilla N. Justnes, Matematikksenteret

Hvordan kan vi designe matematikkundervisningen slik at flerspråklige elevers språklige og kulturelle verktøykasse blir en ressurs for alle elevene i matematikkundervisningen? Hvilke muligheter bringer flerspråklige elever med seg inn i matematikklasserommet?

Globalisering og migrasjon gir et økende antall flerspråklige elever i norske klasserom. Til tross for at prinsipper for god matematikkundervisning også gjelder disse elevene, føler likevel mange lærere at de mangler eksplisitte strategier for å legge til rette for gode læringsmuligheter for denne elevgruppen.

På dette verkstedet kan du få ideer og inspirasjon, og prøve ut noen strategier som skaper flere muligheter for flerspråklige elevers deltakelse i utforsking i matematikk. Forskning viser at noen strategier lærere kan bruke for å støtte flerspråklige elever bidrar til å redusere de kognitive kravene i matematikkoppgaver og aktiviteter. Vi vil derfor i dette verkstedet blant annet se på strategier som kulturelt relevante kontekster og bruk av visuelle representasjoner. Vi vil sammen analysere og utvikle noen matematikkoppgaver slik at de fasiliteter flerspråklige elevers deltakelse i matematikk. Ved å se på nærmere på betydningen av flerspråklige elevers kulturelle og språklige verktøykasse, kan vi lage et læringsmiljø som støtter alle elevers læring i matematikk.

Dette verkstedet baserer seg på erfaringer og utprøvinger fra undervisning i barneskoler med stor andel flerspråklige elever, samt forskning og materiell utviklet av National Council of Teachers of Mathematics (NCTM).

  • Verkstedet passer for både små-trinn og mellom-trinn, samt andre som er interessert i flerspråklighet og matematikk.
  • Ubegrenset antall deltakere.