Verksted 25

Elevrollen og lærerrollen i utforskende arbeid.

Logo: LAMISHvordan skaper læreren et undersøkende og argumenterende klasseromsmiljø som inkluderer alle elevene? Et mål er at elevene får en positiv innstilling til faget, våger å prøve og feile og snakker matematikk. Det blir derfor en viktig oppgave for læreren å lede undervisningen slik at elevene orienterer seg mot hverandres ideer og gir elevene mulighet til å medvirke og snakke om hva de har lært, og hvordan de lærer. 

På verkstedet ønsker vi å presentere en ressurs utviklet av LAMIS. Denne ressursen kan bidra til å skape et mer undersøkende og argumenterende klasseromsmiljø. 

  • Hvordan kommer elevene i gang med oppgaven?
  • Hvordan kommuniserer de muntlig og skriftlig?
  • Hvordan vurderer de egne og andres løsninger? 
  • Når driver elevene prosessen og når trenger læreren å sikre deling av ideer underveis i arbeidet?

Ressursen har en elevplakat som viser en strukturert måte å jobbe utforskende. I tillegg er det en lærerressurs med lenker til oppgaver, fagartikler og eksempler på elevaktive arbeidsformer. 

På verkstedet vil vi bruke ressursen på ulike oppgavetyper, og involvere deltakerne i praktisk arbeid, matematiske samtaler og refleksjoner om hvordan motivere alle elevene til å arbeide utforskende. 

LAMIS er en organisasjon som er opptatt av god matematikkundervisning fra barnehage til universitet/høgskole. Verkstedsholdere er medlemmer fra LAMIS sentralstyre med erfaring fra ungdomstrinnet og VGO. LAMIS sentralstyre har også vært involvert i arbeidet med LK20 og utvikling av ny eksamensform.