Verksted 26

Helmer Aslaksen

Helmer AslaksenHelmer Aslaksen har en cand. mag fra Universitet i Oslo, og en Ph.D. fra University of California, Berkeley. Han var ved National University of Singapore (NUS) fra 1989 til 2011, men er nå i en delt stilling ved Institutt for lærerutdanning og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han er interessert i geometri, Lie teori, kulturell astronomi, matematikkformidling og matematikkdidaktikk. Han var konsulent for utstillingene "Art Figures: Mathematics in Art" ved Singapore Art Museum og "The Dating Game - Calendars and Time in Asia» ved Asian Civilisation Museum i Singapore. Han var leder av organisasjonskommiteen for "Singapore Mathematical Olympiad". Ved NUS introduserte han kursene, "Heavenly Mathematics & Cultural Astronomy"  og "Mathematics in Art and Architecture" og ved Universitetet i Oslo, "Skolematematikk fra et avansert synspunkt". I 2004 ble han tildelt The Outstanding Educator Award ved NUS.

Christoph Kirfel

Christoph KirfelChristoph Kirfel kommer fra Tyskland. Han har jobbet som matematikklærerutdanner i Bergen i over 30 år. Mellom 2000 og 2013 var har redaktør for TANGENTEN, matematikklærernes tidsskrift her til lands.

Utforskende oppgaver om polynomer med GeoGebra i VGS

Mange lærere sliter med å finne gode eksempler på åpne, utforskende oppgaver. Vi vil bruke glidere i GeoGebra til å utforske annen- og tredjegradspolynomer med variable koeffisienter. Vi vil se på hvordan karakteristiske punkter vil bevege seg, og hvordan karakteristiske størrelser vil forandre seg. Dette verkstedet er et resultat av at vi selv ble overrasket da vi utførte disse eksperimentene. Vi ønsker også å illustrere samspillet mellom utforskning i GeoGebra med generelle algebraisk og geometrisk argumenter. Oppgavene vi vil se på har lav inngangsterskel, men de vil etter hvert lede til mer kompliserte resultater. De vil også indikere mange veier videre som dere selv kan utforske. Vi ønsker at dere skal lære om noen interessante egenskaper ved polynomer, men også at dere skal få oppleve denne utforskningsprosessen. Vi håper at dette vil inspirere dere til å selv utforske andre temaer. Siden dere selv skal være involvert i utforskningen, så det er viktig at dere har tilgang til GeoGebra på verkstedet.