Verksted 32

Suela Kacerja

Suela KacerjaSuela Kacerja er førsteamanuensis i matematikkdidaktikk, Universitetet i Sørøst Norge, og leder for forskningsgruppen i matematikkdidaktikk. Hun er interessert i elevers kritiske kompetanse i matematikk ved å diskutere samfunnsaktuelle problemstillinger. Hun forsker for tiden på matematisk modellering og utforskende arbeidsmåter som kjerneelementer i matematikk, og på blant annet matematikklæreres implementering av fagfornyelsen.

Liv-Marit Braatø og Maren Rilvaag

Liv-Marit Braatø

Maren RilvaagLiv-Marit Braatø og Maren Rilvaag fullfører våren 2023 grunnskolelærerutdanningen for 5.-10- trinn med masteroppgave innen matematikkdidaktikk. De er interesserte i å gjøre undervisningen nyttig og virkelighetsnær for elevene. De valgte derfor å forske på matematisk modellering til sin masteroppgave. Funn fra deres masteroppgave viser at elever er svært positive til å arbeide med matematisk modellering.

Fermi-problemer som inngangsport til matematisk modellering i norsk skole

I fagfornyelsen er utforsking og matematisk modellering fremhevet som to av seks kjerneelementer i undervisning og læring av matematikk. Fra forskning i matematikkdidaktikk vet vi om flere grunner for å bruke modellering i klasserommet. Vi vet imidlertid at for de fleste lærere er matematisk modellering noe de ikke har erfaring med fra før, og dermed vanskelig å ta i bruk i undervisningen.

Fermi problemer er en type oppgaver som baseres på estimering ved bruk av matematikk (f.eks. hvor mange ganger har du pustet i løpet av ditt liv?) og kan brukes som inngangsport til modellering. Vår erfaring med Fermi problemer er at elevene er motiverte, de jobber utforskende, holder på lenge og leter stadig etter nye variabler og måter å inkludere dem i svarene deres.

I vårt verksted vil vi, etter en kort introduksjon av modellering, jobbe med noen utvalgte Fermi problemer hvor vi tre deler oss i grupper sammen med lærere som er til stede. Etter det vil vi reflektere sammen med lærerne om hvordan man kan ta i bruk Fermi problemer i matematikkundervisning for å jobbe utforskende med elevene og hvilke mulige utfordringer de ser. Eksemplene vil være rettet mot mellom- og ungdomstrinnet.