Juletre av pinner

Juletre av pinner

Sortere i rekkefølge

Emne

Sortering, geometriske figurer

Hensikt

  • Sortere i rekkefølge (ordning)
  • Benytte naturmaterialer i matematikk

Du trenger

Pinner i ulike lengder samt noe å feste pinnene sammen med. Pinnene kan festes med piperensere eller hyssing, eller de kan limes på tre loddrette pinner som støtter bak.

Beskrivelse av opplegg

Lage juletre av pinner

Ta med barna på tur i skogen eller et annet sted der du vet at dere finner pinner. Foreslå for barna at de plukker med seg noen pinner som dere tar med tilbake til barnehagen. Hvis ikke barna er interessert i å plukke pinner, kan du gjøre det. Når dere er tilbake i barnehagen legger dere alle pinnene gulvet på avdelingen.

DSC01102.JPG

Still spørsmål som:

  • Hva er likt og forskjellig med pinnene?
  • Hva annet legger dere merke til?

Oppmuntre barna til å ordne pinnene i rekkefølge fra kortest til lengst.

Still spørsmål som:

  • Hvilken pinne er den korteste?
  • Hvordan kan vi finne ut hvor denne pinnen skal ligge?
  • Hvilken er den neste?
  • Hvilken er den tredje?
  • Hvilken pinne skal sist?
  • Har vi en pinne som skal ligge mellom disse to?
  • Hva gjør vi med pinnene som er like lange?

Når dere har ordnet pinnene i rekkefølge, kan dere midtsstille pinnene slik at organiseringen av pinnene ser ut som et juletre. Snakk med barna om hvordan de ser dette juletreet.

På bildet ser vi hvordan barna har sortert og midtstilt pinnene:

DSC01109.JPG

Fortell barna at dere nå skal binde sammen pinnene i den ordningen de ligger i, slik at dere kan henge dem på veggen. Dere får da et juletre på avdelingen!

Aktuelle spørsmål her:

  • Skal vi ha med alle pinnene?
  • Er det for mange, eller kanskje for få?

Fest pinnene med noen centimeters mellomrom med piperensere eller tråd. Heng opp ferdig resultat.

DSC01113.JPG

Dekorere juletre av pinner

Dere kan nå dekorere juletreet slik dere ønsker. For å få et skikkelig matematisk juletre kan dere for eksempel dekorere med todimensjonale geometriske former. Da vil barna bli kjent med nye former og de kan utvikle strategier for å gjenkjenne disse når de henger opp-ned på treet.

Dere trenger ark i ulike farger, saks, hullemaskin og tråd.

La barna klippe ut ulike todimensjonale former i forskjellige farger og størrelser. Snakk sammen om de ulike formene barna lager. Bruk matematiske begreper som stor, liten, kant, hjørne, sirkel og firkant reflektert og aktivt.

Still spørsmål som:

  • Hva kan du fortelle om formen du har klippet ut? Hva ligner den på? Hva kan vi kalle den?
  • Jeg ser at du har klippet ut mange former. Hva er likt og forskjellig med formene?

For å kunne henge opp figurene på juletreet, så må dere lage hull og tre en tråd gjennom.

Still spørsmål som:

  • Hvilken vei ønsker du at figuren din skal henge? Hvis vi snur den opp-ned er det fremdeles samme form?
  • Hvor på juletreet skal figuren din henge?

Pynt juletreet og heng det godt synlig på avdelingen.

DSC01922.JPG

 

Rammeplanmål

Personalet skal
bruke bøker, spill, musikk, digitale verktøy, naturmaterialer, leker og utstyr for å inspirere barna til matematisk tenkning