Storverksted 8 NY

Sinus- og cosinussetningene fra et systematisk synspunkt 

Mange bøker fremstiller sinus- og cosinussetningene som en samling eksempler. Hvordan vet man om disse eksemplene er alle man kan trenge? Spiller det noen rolle hvilken rekkefølge man bestemmer sidene og vinklene? Hva kan man si om mengden av kongruensklasser av trekanter? Jeg håper at dere vil både lære ting dere kan bruke i klasserommet, og ting som vil gi dere perspektiver videre. Målet er å skape både dybdeforståelse hos lærere og dybdelæring hos elevene.

Målgruppe: Vgs

Onsdag 1. desember kl. 10.40-12.00

Rom: Messanin 2

Helmer Aslaksen

Helmer Aslaksen har en cand. mag fra Universitet i Oslo, og en Ph.D. fra University of California, Berkeley. Han var ved National University of Singapore fra 1989 til 2011, men er nå i en delt stilling ved Institutt for lærerutdanning og Matematisk institutt ved Universitetet i Oslo. Han har vært konsulent for utstillinger ved Singapore Art Museum og  Asian Civilisation Museum, TV serier på Discovery Channel, dommer for TV konkurranser for ungdomskoleelever, leder av organisasjons­kommiteen for «Singapore Mathematical Olympiad» og visepresident for Singapore Mathematical Society. I 2004 ble han tildelt The Outstanding Educator Award ved National University of Singapore.Ved Universitetet i Oslo har han introdusert et nytt kurs «Skolematematikk fra et avansert synspunkt» om didaktisk matematikk for Lektorprogrammet.