Verksted 3

Kim F. Slaatsveen og Therese Rørvik

Kim Fjelking Slaatsveen jobbet med matematikk og drama og teater i skolen siden 1998. Erfaring med undervisning i matematikk fra 3.trinn til og med VG2. Mellomfag i drama og teater, samt studert Produksjon for scene ved HVL dette året.  For tiden ansatt ved Smestad skole i Oslo som har satt drama på timeplan som fag. Utdannet TiM2 instruktør, og har også ansvaret for å kurse og utvikle TIM^2-prosjektet ved Smestad skole.

Therese Røvik jobber som kontaktlærer og dramalærer ved Smestad skole i Oslo. Master i begynneropplæring hvor hun forsket på hvordan å bruke dramapedagogiske metoder for å utforske og lære matematikk på en mer praktisk måte. Utviklet «SuperGeniAkademiet: kodelknekkere og tidsreisere (SGA) som er en dramakoffert med tilhørende undervisningsopplegg. Læreren går inn i rolle som professor Teknika/Teknikus og elevene er i rolle som eksperter og skal løse matematiske problemer. Utdannet TiM2 instruktør.

Matematikk i bevegelse – med hele kroppen og hele klassen

Hvordan kan vi gjøre matematikk til noe elevene opplever fysisk, kreativt og samarbeidsbasert? I denne workshopen får deltakerne prøve ut konkrete aktiviteter utviklet gjennom MathemArt – en metodikk som kombinerer matematikk, drama og bevegelse. Målgruppen er småtrinnet og mellomtrinnet, men prinsippene kan lett tilpasses andre trinn.

Aktivitetene bygger på idéen om at matematisk forståelse også kan utvikles gjennom kroppslig erfaring, dialog og improvisasjon. Deltakerne får erfare hvordan elever kan utforske brøk, tallinjer, geometri og mønster ved hjelp av kroppen. Elevene får utfordret både det matematiske og det estetiske – gjennom lek, samarbeid og fysisk utfoldelse.

Metodikken bygger på TIM^2-prosjektet og legger vekt på fire nøkkelprinsipper: kroppslig læring, kreative uttrykk, samskaping og faglig refleksjon. Etter hver aktivitet inviteres deltakerne til å reflektere sammen: Hva var den matematiske kjernen? Hvordan påvirkes elevenes begrepsforståelse, konsentrasjon og relasjoner?

Workshopen er praksisnær, fysisk og uformell. Du trenger ikke dramabakgrunn – bare nysgjerrighet på hvordan matematikk kan leves, ikke bare løses. Ta med deg idéer, eksempler og inspirasjon tilbake til klasserommet – og kanskje en ny forståelse av hva matematikkundervisning også kan være.