Verksted 4 og 14

Ingunn Valbekmo og Olav Dalsegg Tokle

Ingunn og Olav er prosjektledere for den nasjonale satsingen Matematikkløftet som starter våren 2026. I Matematikkløftet skal 300 lærere fra hele Norge utvikle en undervisningspraksis som er utforskende, praktisk og variert gjennom ti samlinger over to år.

Ingunn og Olav driver også flere andre utviklingsprosjekter ulike steder i Norge, blant annet om Bygge Tenkende Klasserom. Begge to har bred erfaring fra grunnskolen som lærere, der Ingunn i hovedsak har sin undervisningserfaring barneskolen og Olav fra ungdomsskolen.

Forankring av læring i utforskende og praktisk matematikkundervisning

Matematikksenteret er høsten 2025 i gang med en stor nasjonal satsning som omhandler utforskende og praktisk matematikkundervisning. En del av denne satsingen, Matematikkløftet i praksis, har som mål å utvikle lærernes undervisningspraksis gjennom planlegging, øving og utprøving av undervisning med elever.

Arbeidet på verkstedet vil rette fokus mot hvordan vi kan strukturere og formalisere elevens tanker for å orientere elevene mot læringsmålet. Verkstedet vil ta utgangspunkt i autentisk elevarbeid fra en utforskende og praktisk undervisning på 7. trinn som vi skal bruke til å planlegge hvordan vi kan forankre læring.