Verksted 11

Hanan Mohamed Farouk Abdelrahman

Hanan M. Abdelrahman er lærerutdanner, forsker og masterveileder i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Innlandet. Hun har over 20 års erfaring som lærer i grunnskolen og mottok Holmboeprisen i 2017 for sitt arbeid med engasjerende og meningsfull matematikkundervisning. Hanan er styreleder i LAMIS Oslo og Akershus og har utgitt en lærebok i matematikk for ungdomstrinnet. Hun er særlig opptatt av å gjøre matematikk levende gjennom praktiske og utforskende aktiviteter som fremmer elevenes nysgjerrighet, engasjement og læringsglede.

Ut i skogen, opp i trærne – og inn i matten

Hvordan kan vi gjøre matematikkundervisningen mer praktisk, meningsfull og relevant for elevene? Hvordan kan vi bruke nærområdet og naturen som læringsarena for utforskende arbeid i matematikk?

I dette verkstedet får du prøve ut en praktisk og utforskende matematikkaktivitet som tar elevene med ut i skogen for å gjøre målinger og samle inn data. Aktiviteten fortsetter inne med bearbeiding og videre arbeid med de innsamlede resultatene. Verkstedet gir et konkret eksempel på hvordan ute- og inneaktiviteter kan kobles sammen til en helhetlig læreprosess, og hvordan matematikk kan knyttes til elevenes hverdag og omgivelser.

Vi undersøker hvordan bruk av naturen kan styrke elevers begrepsforståelse i områder som tall og telling, måling, rom og form, sortering og statistikk. Verkstedet legger til rette for diskusjon rundt muligheter og utfordringer med praktisk og utforskende matematikk, og deltakerne får selv erfaring med aktiviteten. Det presenteres også hvordan denne typen undervisning kan vurderes i tråd med læreplanens intensjoner.

Aktiviteten har blitt filmet av Bymiljøetaten i Oslo og delt i deres sosiale medier, der den har fått stor oppmerksomhet. Verkstedet passer for lærere som ønsker inspirasjon til å utvikle varierte, engasjerende og elevnære undervisningsopplegg i matematikk.