Verksted 12

Øyvind Fossbråten

Øyvind Fossbråten, Slemdal skole, Oslo

Øyvind Fossbråten har jobbet som lærer i grunnskolen i 25 år, og er i dag ansatt som lærer ved Slemdal skole i Oslo. Øyvind har blant annet hatt ansvaret for en realfagsgruppe på skolen, der de har jobbet utforskende og i dybden med ulike matematiske tema og problemoppgaver. Øyvind har master i matematikkdidaktikk fra Oslo Met.

Regulære mangekanter og deres egenskaper

Bli med på en utforskende reise i de regulære mangekantenes verden. Hvilke egenskaper skjuler de, og hvordan kan en forståelse av disse hjelpe oss i matematikkundervisningen og i dagliglivet? Kan en dypere forståelse av mangekanters egenskaper føre til økt relasjonell forståelse hos elevene?

Mangekanter omgir oss på ulike områder i dagliglivet. Mange av produktene mennesker lager, har former som regulære mangekanter. Noen dyr benytter seg også av disse formene. Er det tilfeldig hvilke mangekanter som blir brukt, eller er det en tanke bak? Hvorfor lager biene regulære sekskanter (regulære sekskantede prismer) i bikubene sine og hvorfor er det bare noen type mangekanter som blir brukt til flislegging av bad?

På dette verkstedet skal vi arbeide utforskende og grundig med regulære mangekanter, inkludert likesidet trekant, kvadrat, regulær femkant, regulær sekskant og opp til regulær n-kant. Målet er å praktisk undersøke de matematiske og geometriske egenskapene til disse figurene.