Verksted 22

Mona Røsseland
Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet, avd. Bergen, lærerutdanningen. Mona har bakgrunn som lærer i grunnskolen, forfatter og kursholder i matematikkundervisning. Hun har en doktorgrad i matematikkundervisning fra Universitetet i Agder.
Eva Elise Tvedt
Høyskolelektor i matematikkdidaktikk ved Høgskulen på Vestlandet, avd. Bergen. Eva Elise underviser på lærerutdanningen og videreutdanninger for lærere, og arbeider særlig med tverrfaglig undervisning og utvikling av undervisningsressurser. Hun har erfaring fra videregående skole og lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger.
Problemløsning med tildelte roller – et bidrag til mer utforskende og likeverdig deltakelse i matematisk gruppearbeid?
Hvordan får vi alle elever til å delta mer aktivt i matematiske samtaler? Hvordan kan vi styrke problemløsning, kritisk tenkning og samarbeid på en utforskende og strukturert måte?
I denne workshopen introduseres bruk av rollekategorier – en praktisk og kreativ metode som gir elever tydelige rammer for hvordan de kan delta i samarbeid. Målet er å skape dypere diskusjoner der ulike perspektiver utforskes, ideer utfordres og argumenter veies.
Deltakerne får selv erfare hvordan fire ulike roller – den demokratiske lederen, skeptikeren, initiativtakeren og nysgjerrigperen – kan bidra til å endre samtalemønsteret i klasserommet. Når rollene får rom, blir det lettere for elevene å stille spørsmål, lytte til hverandre, foreslå nye ideer og søke forståelse sammen.
Vi jobber med konkrete aktiviteter som kan brukes rett i undervisningen, og diskuterer hvordan rollene kan tilpasses ulike aldersgrupper og faglige mål. Det legges vekt på hvordan bruk av roller fremmer metakognitiv bevissthet, og hvordan rolleveksling kan styrke elevenes refleksjon rundt egen og andres tenking.
Vi arbeider med eksempler og oppgaver som tydeliggjør hvordan rollekategorier kan tas i bruk i ulike undervisningssituasjoner. Gjennom praktisk utprøving og felles refleksjon ser vi hvordan denne tilnærmingen kan fremme dypere faglig forståelse, økt ansvar i gruppearbeid og en mer likeverdig deltakelse i matematiske samtaler.