Verksted 23

Monica B. Kaspersen er ansatt ved Moelv ungdomsskole. Hun har vært lærer i matematikk i 12 år og deltatt i en omlegging av matematikkfaget på skolen vår.
Elisabeth O. Mauseth er ansatt ved Moelv ungdomsskole. Hun har vært lærer i matematikk i 21 år og ledet omleggingen av matematikkfaget på skolen vår. Elisabeth er lærerspesialist i matematikk og har skrevet en master om kameratvurdering.
Utforskning + argumentasjon + generalisering = nye veier til vurdering
Hvordan kan vi endre undervisningspraksis basert på LK20? Hvordan kan vurderingssituasjoner være en del av en prosess for læring? På hvilken måte kan vi sørge for at kjerneelementene i faget gjenspeiles i vurderingssituasjonen?
LK20 legger stor vekt på at elevene skal utforske, generalisere og argumentere i matematikkfaget. Dersom man skal endre praksis, kan man ikke bare endre undervisningsformer, man må også tørre å endre vurderingsformer. Gjennom dette verkstedet ønsker vi å vise at å endre vurderingsformer kan være både motiverende, nyskapende og inspirerende både for elever og lærere.
På dette verkstedet kan du få ideer og inspirasjon til å prøve ut nye vurderingsformer i matematikk. Vi vil presenterer ulike eksempler på hvordan man kan endre vurderingsformen fra det mer tradisjonelle til en form som legger vekt på kjerneelementene i faget. Vi ønsker å fortelle om vår reise der vi har tatt i bruk flere verktøy enn før, hatt fokus på matematisk argumentasjon og prosess, samarbeid og muntlig framstilling. Fokuset har hele tiden vært at eleven skal få vist sin kompetanse i faget. Vi vil også ha en aktivitet der vi ønsker å vise hvordan «Bygge tenkende klasserom» kan brukes som en del av et vurderingsarbeid. Utgangspunktet for aktiviteten vil være figurtall der dere både får gjennomføre aktiviteten og diskutere oppgaven på ulike måter i etterkant.
Dette verkstedet baserer seg på erfaringer og utprøvinger fra undervisning ved Moelv ungdomsskole, samt forskning på vurdering og deltakelse på BTK kurs i regi av Matematikksenteret.