Verksted 25

Kine Øverland

Kine Øverland er ansatt på Vestby ungdomsskole hvor hun jobber som kontaktlærer og faglærer i bl.a. matematikk. Kine har jobbet i mange år som lærer på ulike ungdomsskoler og videregående skole. Kine jobber for fremme motivasjon i matematikkfaget for elever og vil vise frem spillet hun utviklet som sin entreprenørielle master på Høgskolen i Østfold. 

Gjett funksjonen!? – Et fysisk spill om representasjoner og overganger i funksjoner   

Hvordan kan vi gjøre overganger mellom ulike representasjoner i funksjoner konkret, engasjerende og tilgjengelig for alle elever? Hvordan kan kommunikasjon og spillbasert læring bidra til dypere forståelse av representasjoner for funksjoner? 

I dette verkstedet får du prøve Gjett funksjonen!?, et fysisk spill inspirert av Gjett hvem, der elevene bruker ja/nei-spørsmål for å identifisere en ukjent lineær funksjon. Hver spiller trekker et funksjonsuttrykk og har et spillebrett med funksjoner representert som graf, tabell eller funksjonsuttrykk. Spillet gir elevene trening i å tolke, sammenligne og oversette mellom ulike representasjoner av funksjoner, samtidig som de må bruke et matematisk språk for å stille gode spørsmål. 

Spillet har ulike vanskelighetsgrader og hjelpeark, slik at både elever som trenger mer støtte og de som er klare for faglige utfordringer, kan delta på meningsfullt vis. Aktiviteten fremmer samarbeid, resonnering og utforskning – og gjør matematikkundervisningen både konkret og dialogisk. 

Etter at vi har prøvd spillet sammen, diskuterer vi hvilke muligheter Gjett funksjonen!? gir for dybdelæring i matematikk, og hvordan det kan tilpasses andre temaer i matematikken. Vi ser også på hvordan slike spillbaserte aktiviteter kan støtte elevers utvikling av representasjonskompetanse og matematisk kommunikasjon. 

Verkstedet bygger på undervisningserfaringer fra ungdomstrinnet og er forankret i forskning på representasjonskompetanse og spilldesign. Du får med ideer til hvordan du kan ta spillet direkte inn i klasserommet ditt.