Verksted 28

David Reid, Professor i matematikkdidaktikk, Institutt for matematiske fag, Universitetet i Agder.
David Reid har vært matematikklærerutdanner for grunnskolen i over tretti år, i Norge, Tyskland og Canada. Han er spesielt interessert i resonnement, argumentasjon og representasjoner.
Gro Blomgren, Universitetslektor, Institutt for matematiske fag, Universitetet i Agder.
Gro Blomgren har gjennom 19 år arbeidet med matematikk på alle trinn i grunnskolen, de fleste årene på småtrinnet. Hun har også arbeidet med matematikk i lærer- og barnehagelærerutdanningen i sju år.
Vegard Topphol, Førsteamanuensis, Institutt for matematiske fag, Universitetet i Agder.
Vegard Topphol har bakgrunn fra videregående og høyere utdanning, og har arbeidet som førsteamanuensis på lærerutdanningen det siste året. Han er særlig interessert i funksjoner og algebra, med ekstra fokus på overgangsfaser i utdanningsløpet og matematikken i disse overgangsfasene.
Undervisning med algebra-fliser i barneskolen.
Denne workshopen tar for seg utforskende, kreative og fysisk aktive måter å engasjere seg i matematikk på.
Algebra-fliser (Algebra Tiles på engelsk) er fargede rektangler som brukes til å representere kjente og ukjente tall. De kan brukes til å gjøre algebraisk tenkning mer konkret på mange nivåer. I denne workshopen vil vi spesifikt utforske hvordan de kan gjøre de kommutative, assosiative og distributive egenskapene mer konkrete, hvordan de kan brukes til å utforske egenskapene til partall og oddetall og hvordan de kan brukes til å løse ligninger på 5. trinn. Vi vil også arbeide med hvordan algebraflisene kan brukes i løsning av likninger. Workshopen bygger på ideer utviklet som en del av forskningsprosjektet ALGEBRA ved UiA, og i arbeid med algebra i GLU 1-7-kurs. Hovedfokuset vil være praktiske aktiviteter, men vi vil også dele noen innsikter fra vårt arbeid med lærerstudenter og på skolene. Vi vil levere kopi-originaler av materialene og aktivitetene.