Verksted 30

Pål Harald Hansen og Therese Hagfors, begge tidligere Holmboepris vinnere, jobber nå ved Sandnes og Bjørnevatn skole. Pål Harald har over 30 års erfaring fra matematikk i ungdomsskolen, er utdannet lærerspesialt med en mastergrad i profesjonsutvikling innenfor utforskende matematikkundervisning. Therese Hagfors har over 30 års erfaring fra barnetrinnet, har videreutdanning i matematikk og spesialpedagogikk, har fullført rektorskolen, og jobber nå som rektor ved Sandnes og Bjørnevatn skole.
Fem svar
Mengdetrening på vertikale tavler.
Tabellferdigheter og tallforståelse utgjør selve grunnmuren i all matematikk. Å kunne regne raskt og sikkert med de fire regneartene gir elevene et sterkt verktøy for å løse mer sammensatte problemer senere. Når elever forstår tall og viktige matematiske konsepter, og har automatisert grunnleggende regneoperasjoner, frigjør de kapasitet til å tenke logisk, løse problemer og se sammenhenger – som er kjernen i matematisk tenkning.
Bruken av vertikale tavler i matematikkundervisning gir mange pedagogiske fordeler. Metoden fremmer samarbeid og kommunikasjon blant elevene da de arbeider i grupper og diskuterer løsninger. Ved å jobbe synlig på tavlene får elevene muligheten til å reflektere over sine egne tankeganger og forståelse, noe som blant annet styrker deres matematiske resonnering – men det gir også oss lærere en snarvei inn i elevene tenking.
På dette verkstedet vil du få ideer og inspirasjon til hvordan man som lærer kan legge opp til mengdetrening i matematikk på vertikale tavler med fokus på; tabellferdigheter innenfor de fire regneartene, fortegnsregler, sammenhengen brøk – desimaltall og prosent, målings og delingsdivisjon, viktige konsepter innenfor algebra, osv. Deltakerne vil her få være «elever» samt at de får erfaring med å lage/utvikle sine egne «5 svar» aktiviteter for bruk i egne klasserom.
Aktiviteten bygger på Peter Liljedahls aktivitet «Five answers», er videreutviklet av verkstedholderne, og passer for alle lærere i grunnskolen og videregående skole