Verksted 36

Inge Hoven Brakestad og Stian Hirth

Inge Hoven Brakestad er utdannet lektor i matematikk og fysikk fra NTNU. Han arbeider som lektor ved Fagskulen Vestland og underviser i matematikk, fysikk, programmering og elektronikk. Han har tidligere arbeidet som lektor i videregående skole og som høgskolelektor i matematikk ved HVL.

Stian Hirth er utdannet lektor i matematikk og kjemi fra UiB. Han arbeider som stipendiat i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Bergen, der forskningsområdet er bruk av visuelle representasjoner i universitetets grunnkurs i matematikk. Han har tidligere arbeidet som lærer ved folkeuniversitetet og som høgskolelektor i matematikk ved HVL.

Kan sannsynlighetsregning redde livet ditt?

På dette verkstedet ønsker vi å demonstrere et praktisk opplegg tilknyttet sannsynlighet, som relativt enkelt lar seg gjennomføre i matematikklasserommet. I dette verkstedet er det deltagerne selv – og ikke kortstokker, myntkast eller trekking av kuler – som står i sentrum!

Deltagerne blir delt inn i grupper på fire, og får utdelt ulike roller. Etter hvert som verkstedet utspiller seg, blir deltagerne stilt ovenfor valg som vil avgjøre deres skjebne mot slutten av gjennomføringen. Her vil hoder rulle, så det gjelder å skjerpe både sanser og matematiske kompetanser for å kunne være i stand til å velge det utfallet som gir størst sannsynlighet for overlevelse. Kanskje er det ikke like åpenbart som du først trodde?

Etter gjennomføringen ønsker vi å vise hvordan man matematisk kan arbeide med problemstillingen. Dette ønsker vi å gjøre ved bruk av forskjellige verktøy, som tabeller og programmering. Disse forklaringene knytter teori og praksis, og gir samtidig oversiktlige og gode bilder på hvorfor sannsynlighetene i forsøket ikke nødvendigvis fordeler seg slik som en elev kanskje i utgangspunktet hadde trodd. Avslutningsvis inviterer vi deltagerne til en diskusjon rundt bruk av dette og lignende opplegg i et matematikklasserom hvor sannsynlighet dessverre ikke er like framtredende i læreplanen som før.